Turbantologie s Lockahem: Donky Pitch je moje nová rodina!

03188845.jpeg

Skotský beatmaker Lockah patří už dlouho mezi nejoblíbenější tvůrce v Turbanu – a se svým letošním debutovým albem Yahoo or the Highway to jen potvrdil. Talentovaný producent je jedním z nejzvučnějších jmen na brightonském labelu Donky Pitch – a už dvakrát se zastavil hrát v Praze (Turban doufá, že to není konečné číslo!). Pro Turban se rozpovídal o svých hudebních začátcích, lásce k analogovému vybavení, neo-neonovém zvuku i pečených kachnách – a především také připravil exkluzivní mix! Vše (i anglickou verzi interview) najdete níže!

Ayyo Tome! Co právě děláš?
Zdravíčko, Jane. Jsem v posteli a dělám na dalším Lockah albu!

Vyrostl jsi v Aberdeenu, kde jsi také začal dělat hudbu a založil label Tuff Wax. Můžeš nám stručně představit své hudební začátky?
Dělat hudbu jsem se pokoušel už asi v osmi letech na dětskou bicí soupravu, klávesy Casio a starý gramofon, na kterém jsem se pokoušel scratchovat staré šelakové desky i vinyly. Taková blbost! Kéž bych tak ještě někde našel svoje staré kazetové nahrávky. Tuším, že mi bylo asi 13, když jsem dostal první opravdové bicí, a jako teenager jsem hrál v několika kapelách. Když jsem dodělal školu, koupil jsem si gramofony a MPC a začal jsem DJovat, převážně hip hop – a posléze jsem skončil u produkování hudby na laptopu. To je tak asi začátek dnešního Lockaha.

Kromě svého vlastního labelu Tuxx Wax vydáváš také na řadě dalších základen současného beatového zvuku, jako je Mad Decent, Activia Benz a především na brightonském labelu Donky Pitch. Tuším, že poté, co ses do Brightonu sám nedávno přestěhoval, jsi v Donky Pitch našel novou „hudební rodinu“…
To máš pravdu, Donky Pitch je moje nová rodina! Ale jinak to bylo spíš naopak, protože do Brightonu jsem se přestěhoval až poté, co jsem věděl, že už tam na mě celá parta čeká!

Na Donky Pitch také letos vyšlo tvé debutové album Yahoo or the Highway. Jeho specifická „futuretro“ melancholie obsahuje spoustu odkazů na starší styly taneční hudby jako Italo disco nebo Miami Bass a rovněž ukazuje mnohem větší vhled do nich, než je dnes v rychle se pohybujícím ekosystému běžné. Hádám, že to album funguje tak trochu jako tvoje dosud nejúplnější umělecká výpověď…
Měl jsem zpočátku na album dost různých nápadů a námětů, ale postupně jak se mi začala vedle sebe hromadit dema, vyvstalo do popředí několik silných a nosných témat. Chtěl jsem především udělat desku, která by úplně nezapadala do žádné ze současných škatulek. Ostatně, kdo by chtěl dělat desku, která už za rok bude znít staře? Proto jsem se rozhodl čerpat ze starších stylů a vytvořit z nich něco nového, alespoň pro mě.

Soudě i dle tvého předchozího EP Only Built 4 Neon Nites toho máš asi dost co říci k současnému proudu „neo-neonového“ zvuku, který revitalizuje řadu osmdesátkových popových přístupů na současném beatovém podkladu. Stejně jako celý label Donky Pitch patříš (alespoň pro mě) mezi jeho čelné zástupce…
Dost se o tom psalo v tomhle skvělém článku loni a máš pravdu, že Donky Pitch patří mezi čelné zástupce tohoto zvuku a přístupu. Líbí se mi na tom, že jde o pomalu se vyvíjecí hnutí nebo scénu, která vděčí za hodně různým místním scénám a lokálním zvukům, nejen těm starším, které jsi zmínil, ale třeba Skwee, Purple dubstepu a tak dále. Celá ta idea v pozadí je natolik vágní, že se jí daří zrát, měnit a elegantně meandrovat jako mnoha dalším velkým hudebním hnutím v minulosti. Jinak je dnes spíš typické, že na SoundCloudu vznikne mikroscéna, která existuje vlastně jen na internetu po určitou dobu a pak prostě zanikne. Často to působí jako hudba, která nemá vlastně nic společného s nějakou opravdovou DJskou a klubovou kulturou, ale spíš jen jako věc, kterou můžete repostovat na svůj Tumblr.

Kromě těch zmíněných, který ze stylů / žánrů / historických období taneční hudby máš nejraději?
Pokud se ptáš na moje oblíbence mezi klasickými vlivy na dnešní „neo-neonový“ zvuk, určitě by to byl freestyle, RnB i mainstreamový pop z 80. let. Všudypřítomný zvuk té doby myslím dost vděčil omezenému technickému vybavení. Valná většina elektronické hudby tehdy stála na drum machines značky Linn, Rolandu TR-808 a 909 nebo automatu Sequential Circuits Drumtraks.

03188844.jpeg

Ty sám jsi velký příznivce starého analogového vybavení. Jak vypadá vybavení tvého studia a jaký je tvůj oblíbený kousek hudebního hardwaru?
Analogové nástroje mám rád už od mládí – tuším, že první kousek, klávesy Yamaha CS-01 jsem si koupil v osmnácti. V současnosti používám Elektron Machinedrum, DSI Mopho a Jomox T-Resonator. Mopha se nikdy nevzdám! Umí vytvářet skvělé zvuky, a navíc se dá sehnat za pakatel.

Koho z tvůrců/labelů v současném klubovém ekosystému (i za ním) máš nejraději?
Tessela je vážně skvělý. Ačkoliv hudba, co dělá, zní podobně jako jiné věci, když jsem ho slyšel poprvé, zněl doopravdy originálně a zní tak i dnes, a navíc se stále posouvá dopředu. Mimo čistě klubové prostředí je pro mě nejzajímavější Oneohtrix Point Never.

Co tě baví kromě hudby? Řekl bych, že jsi tak trochu gurmán, který si při každé pražské návštěvě nikdy nenechá ujít pečenou kachnu…
Dobré jídlo a pití je základ. Co se týče té vaší kachny, kdybych měl možnost si ji dát hned teď znovu, rozhodně bych neváhal. A spláchl bych to tím geniálním pivem, které jsem měl s vámi naposled!

Můžeš poodhalit něco z Lockahových budoucích plánů?
Snažím se hrát po klubech, co to jen jde, stále dělat DJské edity a remixy a také momentálně dělám na několika budoucích releasech pro rok 2015.

A na závěr nám prosím představ svůj mix, který sis připravil exkluzivně pro Turban…
Tématem tohohle mixu byly jen tzv. drum tracks. Obsahuje hodně bonusových beatů aka B-stran z osmdesátkových Miami Bass nahrávek, pár současných UK techno producentů, jako je Tessela a Randomer (jehož nejnovější věci dost upomínají na řízné elektro věci z Holandska), a také pár mých vlastních Lockah tráčků pro vyváženost. Celý jsem ho nahrál na 2 gramofonech ve své kuchyni!

Turbantology with Lockah: Donky Pitch is my total family

Scottisch beatmaker Lockah ranks amongst Turban favourite producers for a long time already – and he really just justified this with this year’s debut album Yahoo or the Highway. Gifted lad stands as one of the most exciting names on Brighton‘s label and music fam Donky Pitch – and Czech audiences might have already catch him playing Prague twice (which Turban hopes is not the final number!). He talk with Turban about his musical background, favourite beats from the past, neo-neon sound, love for analogue gear and roasted ducks – and, last but not least, he brought with him an exclusive mix for Turban. Catch all of it below!

Ayyo Tom! What are you up to at the moment?
Greetings Jan. I'm in bed working on the next Lockah record right now!

You grew up in Aberdeen, where your musical career has started along with your own label Tuff Wax. Could you give us a brief insight on your musical beginnings and background?
Well, I made some sort of music since I was about 8 years old with a toy drumkit, Casio keyboard, and a gramaphone record scratching shellac vinyl. What a pile of shit! I wish I still had the recordings from my little tape machine. I think I was 13 when I got my first real drumkit, and played in a few bands in my teens. When I finished school I bought turntables & an MPC and began Djing hip-hop, and eventually I ended up producing on a laptop...that was the beginning of Lockah as we know it.

Besides your own Tuff Wax imprint, you also put out music on a variety of current beat-oriented labels including Mad Decent, Activia Benz and last, but not least Brighton’s Donky Pitch. I guess that after you have recently relocated to Brighton, you must have found in Donky Pitch „a new musical family“…
Well, you're right, these guys are a total family. To be honest, it's more the other way around and I was drawn to Brighton knowing I had a crew waiting to welcome me!

03188843.jpeg

Your debut album Yahoo or the Highway came out on Donky Pitch earlier this year. Its somehow „futuretro-melancholy“ sound includes a lot of hints at the older styles of dance music like italo disco or miami bass and also shows a deeper understanding of and love for those than it‘s common among nowadays fast moving electronica trends. I guess the album might as well serve as your almost integral artistic statement to date…
Yeah, I had various ideas in place when the album demos first started piling up, but over time some really strong themes pushed their way to the front. I wanted to make an album that didn't fit any current mould. Who wants to make an album that sounds dated in a year's time? So I decided to draw on older styles and work towards something new for me.

Taking in account your previous Raekwon citing EP Only Built 4 Neon Nights I guess you have a lot to say about this current stream of „neo-neon“, revitalising a lot of older pop and RnB approaches and placing them in a contemporary beat background (for me, lot of those „neo-neon“ sound comes actually from the Donky Pitch stable…)…
It was written about in a great article last year and I think you're right that Donky Pitch is a big contributor to this idea. I like the fact that it is a slow moving musical movement that owes itself to various scenes and locales, not just the older stuff you mentioned but more modern styles such as Skwee, 'Purple' dubstep and so forth. It's a vague enough idea that it can actually mature, shift and gracefully change like many great musical movements did in the past. More commonly these days a microscene pops up on Soundcloud, exists solely on the internet and becomes flavour of the moment for every blog, then dies. It often feels like something that's not relative to any true club or DJ culture, just something to reblog on Tumblr.

Among those mentioned, is there a certain sound/genre/style/historical period of dance music you are especially keen on?
If we're talking about my favourite of the classic influences on 'neo-neon' it has to be Freestyle, RnB and even mainstream pop from 80s. There was a ubiquitous sound a huge part of music from that era, I guess due to the limited musical equipment going around at the time. The vast majority of those electronic tracks then used Linn Drum machines, Roland TR-808 and 909s, or the Drum Trax by Sequential Circuits.

I reckon you are something of an „analog freak“. How does your current musical setup looks like and what is your favourite piece of musical hardware?
I've loved analogue & physical equipment since I was pretty young – I think I bought my first bit when I was 18, a Yamaha CS-01 keyboard. I'm currently using an Elektron Machinedrum, a DSI Mopho and a Jomox t.Resonator. I can never seem to part with the Mopho because it makes so many cool sounds and is worth next to nothing!

I like the titles of your tracks (my favourite is probably Goons and Roses) and records – especially the one for Mad Decent’s imprint Jeffree „When U Stop Feeling Like A Weirdo & Become A Threat“. Does it have some autobiographical connotation innit?
Nothing at all... Mostly just weird & funny things that I've tweeted in the past.

What is your favourite artist/label in today’s club music environment (and even beyond)? The most exciting sound right now for you would be?

Tessela is incredible really. Even though his music sounds like other things nobody quite sounded like him when he appeared on my radar, and nobody quite sounds like him now either. Plus, he keeps it moving. Oneohtrix Point Never makes the most original and unique music for me outside of the club.

Besides music, what keeps Lockah alive? I guess you are a bit of a gourmet, considering how you never skip your roasted duck while visiting Prague…
Good food and drink is definitely the foundation. If I could hunt that duck down and eat it again, I would. Washed down with some of that gnarly beer you got me hip to!

Could you reveal some of your future plans – any new tracks/remixes/EPs/LPs/collaborations going on?
I'm trying to tour as much as I can, make DJ edits and remixes, and I'm currently working on a set of Lockah releases for 2015.

Tell us more about this mix you prepared exclusively for Turban? What should listeners expect from it?
The theme for the mix was 'drum tracks' only. It's a lot of Miami Bass 'bonus beats' from 80s records, some current UK techno artists like Tessela and Randomer whose recent material seems to heavily reference tough electro records from the Netherlands, plus a few Lockah cuts in there for good measure. Recorded on 2 turntables in my kitchen!

Playlist:
Lockah x Taste Tester – Higher (Activia Benz, 2013)
Lockah – Heartless Monster (Donky Pitch, 2014)
Lockah – Turban 909 Jam (unreleased, 2014)
Jaust – Feel The Smoke Rise (Lockah remix) (Human Label, 2014)
Lockah – The Sour Drink From The Ocean, 2K14 Bootleg (self-released, 2014)