„Tvář vody je Amélie z Montmartru, kde se víc souloží a stříká krev.“ Fila a Tesař hodnotí Oscary

6. březen 2018

Oscara za nejlepší film získala Tvář vody, kterou moderátor předávacího ceremoniálu Jimmy Kimmel označil jako „snímek o tom, že toho muži loni tolik pos*ali, že ženy začaly randit s rybami“. Cenu za nejlepší scénář získal horor Jordana Peela Get Out o pocitu mladého černocha z dnešních Spojených států, sošku za nejlepší adaptovaný scénář má romance Call Me By Your Name, která už si stihla získat téměř kultovní status. Nejlepšími herci jsou Gary Oldman a Frances McDormand.

„Guillermo del Toro získal nominaci už za Faunův labyrint, Tvář vody je skoro varianta tohohle filmu,“ připomíná Kamil Fila. „On má rád silný ženský hrdinky, který se nedostávají do nesnází, ale samy někoho z nesnází vyvádí. Monstra už tady nejsou děsivý, ale spíš to jsou oběti, odehrává se to během studené války a je to zároveň variace na slavný monster film Creature from the Black Lagoon, takže je to taková reinterpretace téhle doby. Ve smyslu, že to celé nebylo tak hrozné a důležité je, jaký jste uvnitř. Je to film, co vzývá outsidery, taková Amélie z Montmartru, kde se víc souloží a stříká krev.“

Recenze Tváře vody od Tondy Tesaře pro Radio Wave má název Del Torův oscarový kalkul: Mezidruhová romance Tvář vody obrací žánrová klišé, ale málo a pozdě. „Pro mě je to klasický oscarový kandidát, v  tom, že hodně sází na nostalgii vůči starým hollywoodským filmům, podporuje mýtus o továrně na sny a hraje na emotivní strunu způsobem, jakým staré filmy evokuje,“ vysvětluje Tesař. „Podle mě nedává smysl říkat, že je to progresivní film, protože konzervativní prvky sice trochu obrací naruby, ale to není něco, co by se nedělo už od konce 60. let v řadě filmů mnohem radikálněji. Je to taková opatrná hra, nad nějakým posouváním stereotypů pořád vítězí nostalgie.“

„Hollywood vždycky miluje, když někdo točí o něm samotném, tady je to plně ponořený do takovýho měkkýho želé,“ souhlasí Kamil Fila. Za protipól Tváře vody v nominacích by se dalo považovat Get Out (Uteč) debutanta Jordana Peela, prvního černošského tvůrce nominovaného v kategoriích Nejlepší režie, Scénář a Nejlepší film. Fila s Tesařem se shodují na tom, že zatímco Tvář vody je staromódní film, Get Out je současný. „Já bych si jako hororový fanoušek samozřejmě přál, aby vyhrál Get Out, je to pro mě jeden z vrcholů roku, ale Tvář vody má fantastický námět, je to sci-fi nebo spíš fantasy a tenhle žánr to mívá na Oscarech docela těžké, horory to mají ovšem ještě mnohem horší. A to Get Out není žádný popcornový teeanage horor, ale film, který skrze žánr chytře komentuje pocit černocha v současných Spojených státech.“ Zlatý glóbus letos vyhrály Tři billboardy kousek za Ebingem, Missouri, film, o jehož vítězství se také spekulovalo. „Billboardy mohly působit jako velký kandidát, je to velký komentář současné Ameriky a vyhrocených extremistických nálad, ale ukázalo se, že nostalgie je silnější než tohle,“ myslí si Tonda Tesař.

Čelisti radí: před Zahradnictvím uteč, u Uteč zůstaň!

Z filmu Zahradnictví: Rodinný přítel

Ze čtvrteční skrumáže novinek filmové distribuce dost nekompromisně vystoupil debut Jordana Peela s nabádavým názvem Uteč. Neutekli jsme a dobře jsme udělali. Kéž by se to samé dalo říct o návratu dua Hřebejk–Jarchovský k postavám z Pelíšků.

Na letošním předávacím ceremoniálu stále rezonovalo hlavní téma předchozích několika ročníků –převaha nominovaných a oceněných bělochů a jen miniaturní podíl pozornosti věnovaný tvůrcům jiné než bílé pleti. Letos k reflektování rasismu v Hollywoodu přibylo kvůli Harveymu Weinsteinovi i důrazné upozorňování na příležitosti žen v zábavním průmyslu, kterých je pořád o dost míň než možností nabízených mužům. „V kategoriích, na které je míň vidět, je Hollywood pořád ještě více maskulinní než třeba v těch hereckých,“ dodává Tonda Tesař. „Letos byla například nominovaná úplně první žena v kategorii Nejlepší kamera – Rachel Morrison za film Mudbound, na jehož vzniku se ve velké míře podíleli zástupci menšin.“

Co říkají Fila s Tesařem na nominace a vítěze kategorie Nejlepší zahraniční film? (Je jím Fantastická žena z Chile.) Poslechněte si celý rozhovor.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.