Tváře 90. Oscarů. Málo překvapení, několik skrytých trendů

5. březen 2018

Čtyři Oscary pro nostalgický film Tvář vody přicházejí v momentě, kdy se ceny Americké akademie filmového umění a věd jubilejně ohlížejí zpět.

„History is happening,“ uvedl Jimmy Kimmel jubilejní ceremoniál předávání cen Americké akademie. Ačkoli se celým večerem prolínalo téma (genderové) nerovnosti, se kterou Hollywood bojuje, nemělo zdaleka takovou razanci jako na Zlatých glóbech a většina oceněných se držela pozitivního tónu, ke kterému vyzval průvodce večerem. Glamour dominoval a překvapení bylo tentokrát poskrovnu.

Z filmu Tvář vody

Největší vlny ze všech oceněných udělala – čím dál sympatičtější – herečka Frances McDormandová, která zaslouženě zvítězila s rolí ženy vylepující billboardy, jdoucí proti všem a žádající, aby krutá smrt její dcery nezůstala nepotrestaná – ve filmu Tři billboardy kousek za Ebbingem. Nechala povstat všechny nominované ženy v sále, aby důrazně upozornila na jejich talent. „Režisér McDonagh si všímá skutečně vyloučených skupin a v jejich příbězích vedle sebe staví přízemní starosti, fatální tragédie, úvahy o smyslu bytí, nekorektní humor i výbuchy nemotivovaného násilí. V centru jeho zájmu je tak spíš obecná zkušenost člověka v mezních podmínkách existence,“ komentovala Tři billboardy kousek za Ebbingem pro Vltavu Jarmila Křenková.

Tři billboardy kousek od Grenfellu: Oscarový kandidát inspiroval aktivistickou kampaň

Hollywood sobě. Nostalgie a nové tóny

Nostalgický, nepřekvapivý a s kýčovitou notou si zahrávající film Tvář vody získal 4 Oscary včetně toho za nejlepší režii a film. „Problém jinak dobře míněného a svižně odvyprávěného del Torova filmu přitom není, že by byl snad politicky korektní, ale že na jedné straně odsuzuje naivní eskapismus a současně jej sám ve vrchovaté míře nabízí,“ napsal rezervovaně v recenzi pro Vltavu Ondřej Pavlík. Režisér Guillermo del Toro zdůraznil roli kinematografie při odstraňování hranic mezi lidmi, ale – minimálně u mne – nevyvrátil podezření, že bohulibá Tvář vody, i při pohádkové žánrové licenci poněkud naivní, patří mezi jeho vůbec nejslabší filmy. Podařilo se mu ale přesvědčit akademiky, že má společenské téma a že zároveň vypráví divácky dostatečně vstřícným tónem, navazujícím na některé tradice americké popkultury.

Z loňského ročníku doznívalo téma špatné obálky pro nejlepší film a pokračovalo i intermezzo, ve kterém se celebrity ze slavnostního večera setkávají s překvapeným obyčejným publikem. Většina témat slavnostního večera tedy byla odvozená z let předcházejících. O to víc vystupovala různá nej a poprvé. Jordan Peele (Uteč) byl nominovaný za scénář, režii a film najednou. Debutantovi se to povedlo vůbec poprvé v celé 90leté historii cen. O to významnější je, že jde o afroamerického tvůrce. Peelův film navíc do Oscarů vnesl největší společenskou dynamiku. Jeho ironický horor bez servítků tematizuje rasu a postavení černochů v současných Spojených státech. Společně s jeho přítomností na Oscarech (podobně razantní, navíc žánrový film by před několika lety zůstal bez nominace), je signifikantní vůle akademie ocenit i transgenderový snímek Fantastická žena který svoje téma přináší nejširšímu publiku.

Díval se Michael Stuhlbarg letos na Oscary?

Herec Michael Stuhlbarg musí doufat, že to, co vloni zažil, nebyl nejsilnější rok v celé jeho kariéře. Mohl být totiž docela dobře třikrát nominovaný za tři vedlejší role v jinak silných oscarových kandidátech – ve Tváři vody, v Aktech Pentagon: Skryté válce a v Dej mi své jméno, ale nedostalo se na něj ani v jednom případě. Je to skoro tak velká křivda jako opomenout v nominacích zcela kvality filmu Ztracené město Z.

Tváří letošních Oscarů je Tvář vody, vizuální Oscar pomyslně putuje i do Česka

Tvář vody

Měla nejvíc nominací, a taky si nejvíc oscarových sošek, celkem čtyři, odnesla – řeč je o snímku mexického režiséra Guillerma del Tora Tvář vody. Zmíněný tvůrce má i Oscara za režii. Cenu za nejlepší neanglicky mluvený film získala Fantastická žena chilského režiséra Sebastiána Lélia. Čerstvé oscarové výsledky ve vltavské Mozaice okomentovala filmová kritička Alice Aronová.

Legendární kameraman Roger Deakins (Sicario, Skyfall, Fargo a mnohé další filmy bratří Coenů) naopak dosáhl na svého prvního Oscara po 14 nominacích. A tak, i když se hodně připomínalo, že za Mudbound padla první nominace pro ženu-kameramanku (Rachel Morrisonovou) v celé historii cen, nikdo jeho ocenění za Blade Runnera 2049 v nejmenším nezpochybňoval.

Komiks přijatý do rodiny filmových vyprávění

Stranou pozornosti by nemělo zůstat, že v době vydělávajících filmově-komiksových univerz sice Wonder Woman nedosáhla ani na jedinou technickou nominaci (a o jejím úspěchu, který společně s Černým panterem přepisuje pravidla blockbusterového byznysu na Oscarech pouze padla zmínka), ale jedna z komiksových adaptací se přeci jen dočkala. Logan (r. James Mangold) byl nominovaný na cenu za (adaptovaný) scénář jako první film podle (superhrdinského) komiksu. Tento trend bude nejspíš jen sílit.

autor: Pavel Sladký
Spustit audio

Související