Tyjátr: Z divadelního zákulisí

22. září 2010

Pravidelná pondělní divadelní rubrika Tyjátr se bude v prázdninovém čase zabývat profesemi, o kterých se v médiích příliš nemluví. Na realizaci představení totiž nemají zásluhy pouze režiséři, herci, dramaturgové nebo scénáristé. Velmi důležitými částicemi k vytvoření dokonalého celku jsou i maskéři, kostyméři, mistři zvuku, osvětlovači, scénografové, rekvizitáři a další.

V prvním červencovém Tyjátru jsme dali prostor práci maskérky a kostymérky, konkrétně Janě Zahradníčkové z Divadla v Dlouhé a Zuzaně Kárové z divadla Minor.

Asi v každém profesionálním divadle najdete člověka, který se stará o hercovu vizáž. Lépe řečeno pomáhá mu vyjádřit takový výraz a vzhled, který ke své roli potřebuje. Maskéři jsou v divadlech s herci v každodenním a hlavně těsném kontaktu. Podle maskérky z Divadla v Dlouhé - Jany Zahradníčkové, často je potřeba, kromě výtvarného cítění a šikovných rukou, být i dobrým psychologem. Ne vždycky se totiž herec či herečka dokáží vyrovnat s naprostou změnou svého vzhledu. Nejhůře to snášejí mediálně známé osobnosti.

00744502.jpeg

Jana Zahradníčková má v oboru dlouholeté zkušenosti. Kromě Divadla v Dlouhé působila také v opeře a řadu let pracuje i u muzikálů. Za svou kariéru líčila spoustu známých osobností jako Libuše Márová, Ivo Žídek, Miroslav Táborský nebo Monika Absolonová.

Muzikálová maskérská práce se od té divadelní podle Jany Zahradníčkové příliš neliší. Spíš záleží na konkrétním projektu a jeho specifických požadavcích. V Divadle v Dlouhé například vzniká nové čínské představení s názvem Vějíř, které bude vyžadovat speciální líčidla a techniku.

Před každým novým představením je tzv. výrobní porada, na u které je přítomen také výtvarník a režisér. Výsledný vzhled daného herce je tedy kolektivní práce.

Další zajímavou divadelní profesí je kostymér (kostymérka). Zuzana Kárová z divadla Minor přiznává, že si lidé často pletou její práci s prací kostýmní návrhářky. Kostymérka šaty nenavrhuje, ale pečlivě se o ně v divadle stará. Právě v dětském divadle Minor, je to poměrně těžká práce. Kostýmy jsou ušity z náročných materiálů a dají se těžko čistit. Zuzana Kárová se stará o to, aby byly kostýmy na správném místě, aby byly čisté a nepoškozené.

Herci prý většinou nejsou zrovna pořádku milovní a proto je v šatnách někdy pořádný zmatek. Nejnáročnějším představením v divadle Minor, co se týče kostýmů, je podle Zuzany Kárové Klapzubova jedenáctka. Na jevišti se vystřídá celá čtyřicítka herců a protože je inscenace hodně fyzicky náročná, všechno oblečení je úplně propocené.

V příštím Tyjátru se můžete opět na vlně 100,7 těšit na další zajímavé divadelní profese.

autor: zuf
Spustit audio