Tyjátr: Zlatý ČEZKÝ ručičky

31. prosinec 2013
Tyjátr
02843617.jpeg
0:00
/
0:00

Pod záštitou Nadačního fondu proti korupci uvedl Palác Akropolis premiéru inscenace ČEZKO FOREVER. Její tvůrci převedli na jeviště skutečnou událost, a sice tajnou nahrávku rozhovoru o nekalých investicích jedné z nejmocnějších společností v Čechách.

Už je tomu dávno, co divadlo přestalo být informačním médiem. Vzniká sice stále více politických kabaretů, které se satiricky vyjadřují ke známým aktuálním tématům, ale zřídkakdy narazíte na inscenaci, jejímž posláním by bylo šířit opomenuté události. Nová dramaturgická linie divadelní scény Paláce Akropolis by ale měla zpracovávat právě tahle málo komentovaná témata. Důkazem toho je nově uvedená inscenace ČEZKO FOREVER, která těží z podezřelé obchodní aféry jedné z nejmocnějších energetických společností. „Já si myslím, že divadlo musí reagovat na to, co je kolem něj. Kolem mě se najednou vyrojily tyhle věci a najednou jsem k tomu potřeboval něco říct, ukázat to na jevišti,“ vysvětluje režisér inscenace a zároveň divadelní dramaturg Paláce Akropolis Petr Boháč.

Projekt ČEZKO FOREVER vychází ze záznamu rozhovoru mezi nejmenovaným lobbistou a bývalou zaměstnankyní Severočeských dolů Věrou Ježkovou. Napjaté manipulativní dialogy se točí kolem údajného nedostatku uhlí. ČEZ totiž v roce 2012 investoval 25 miliard korun do výstavby nových bloků elektrárny Prunéřov. Podle výpočtů Věry Ježkové ale pro ekonomickou návratnost elektrárny nemá v jejím okolí dost uhlí. Energetická společnost nesmyslnou investici doposud nijak nevysvětlila.

Režisér inscenace Petr Boháč zvolil jako hlavní téma manipulaci a k textu původní nahrávky přidal citované kapitoly z příručky o lovu jelenů. Jiří Štrébl v hlavní roli lobbisty tedy v deseti postupných krocích promění herečku Jindřišku Křivánkovou na laň a uloví ji. Z čistě divadelního pohledu je průběh jejich rozhovoru očekávatelný, stejně jako jeho střídmé jevištní zpracování. Jenže vzhledem k tomu, že se vlastně jedná o reálnou situaci prakticky nijak neobohacenou novými dramatickými výkyvy, není namístě očekávat větší detektivku. Divadelní interpretace vybočuje z reality pouze na konci příběhu, protože skutečná Věra Ježková se nakonec ulovit nenechala a proti podvodům v ČEZu bojuje ve spolupráci s Nadačním fondem proti korupci dodnes. „Obdivuji Věru Ježkovou, protože ten lobbing byl opravdu velký a ona nám sdělila po premiéře, že jí byla nabídnuta dvacetimilionová podpora, když bude mlčet. A to jsou obrovské peníze a jít s tím ven je odvaha,“ komentuje Petr Boháč.

02843622.jpeg

Zcela nevšední divadelní situace nastala bezprostředně po děkovačce, kdy se najednou z první řady v hledišti zvedla skutečná Věra Ježková a začala divákům popisovat průběh celé kauzy. Jenom málokdy se vám poštěstí vidět po představení původní předlohu hlavní postavy a zároveň strůjce celého příběhu. Po její představitelce Křivánkové s jeleními parohy přinesla Ježková publiku znovu celé své svědectví. Prostě, aby náhodou nedošlo k omylu, se skutečně jedná o příběh, který je třeba šířit. Inscenace prostě v prvním plánu své existence upozorňuje na něco, co se děje kolem nás, a všechno ostatní „divadelnictví“ jde stranou.

Jestli se chcete o kauze ČEZ dozvědět víc, běžte se podívat na poslední dvě reprízy inscenace ČEZKO FOREVER 16. 4. a 5. 5. do Paláce Akropolis.

Spustit audio
autor: Linda Dušková