Universum: Učitel potřebuje zpětnou vazbu

03741984.png
03741984.png

Rozhodnutím dát učiteli zpětnou vazbu ukazuje student svou sounáležitost s akademickou obcí. Povinnost ji pravidelně od studentů získávat ukládá vysokým školám dokonce zákon. Jakým způsobem tak univerzita nebo jednotlivé fakulty činí, už je na jejich autonomním rozhodnutí. O smyslu a efektivnosti studentského hodnocení výuky hovoříme v pořadu Universum s Vojtěchem Tomáškem, který se tématu věnuje na Univerzitě Karlově.

„Důvodem ohodnotit zpětně předměty, které jste ve škole navštěvovali, může být solidarita s těmi, kdo přijdou po vás.,“ vysvětluje dvě hlavní roviny motivace Vojtěch Tomášek. „Zvláště, když jsou předměty povinně volitelné a další ročníky studentů se mohou podle hodnocení rozhodnout o svém vlastním výběru. Druhá rovina je psychologická. V ideálním případě se pedagog bude zpětnou vazbou řídit, a pokud je šance, že se s ním během studia znovu setkáte, může své výukové metody nebo přístup skutečně vylepšit.“ Rozhodnutím poskytnout učiteli na konci semestru zpětnou vazbu ukazujete, že vám vývoj oboru není lhostejný, i když možnou změnu pocítí až následující generace studentů.

Zajímá vás, jaký mohou mít hodnocení v dotaznících reálný dopad? „Nelze očekávat, že na základě jednoho negativního hodnocení bude vyučující vyhozen ze školy. Je to hlavně zpětná vazba pro učitele, aby se mohl zamyslet nad tím, jestli by neměl změnit své výukové metody nebo třeba způsob komunikace se studenty,“ říká Vojtěch Tomášek.

Chcete vědět, kam až se výsledky studentských hodnocení dostanou? Jaké metody sběru zpětné vazby od studentů nejlépe fungují? Jaké jsou nejčastější motivace studentů zpětnou vazbu předávat? A proč by hodnocení výuky nemělo být povinné? Poslechněte si celý rozhovor.