Ušité umění v Modeschau: Mezi textilními sochami s Karímou Al-Mukhtarovou

14. únor 2018

Vyšívané dřevěné trámy, vyšívaná burka z výlohy v berlínském Neuköllnu nebo textilní sochy lidí a zvířat v životní velikosti. To jsou jen některé z prací studentky AVU Karímy Al-Mukhtarové. Ráda ji sleduji a natáčím nejen kvůli jejímu umění, které se zčásti dotýká textilu, šití a ruční práce, ale i kvůli její výrazné osobnosti a tématům, která s nadhledem a černým humorem otevírá.

Kdybych měla Karímu zařadit do některé z existujících škatulek, bylo by to multimediální umění. Osobně ji ale vnímám v první řadě jako sochařku. Pevná konstrukce jejích textilních soch se skrývá pod měkkým povrchem – kůží a oblečením. Ty figury jsou velmi často vlastně já, oblékám je do svých šatů, měním jim účesy. Zrovna tahle půjde po výstavě na nové vlasy, už s nimi nejsem spokojená,“ provází mě Karíma výstavou v galerii FUTURA v Praze, kterou můžete navštívit ještě do konce příštího týdne. Když si k tomu do uší pustíte Modeschau, budete to mít rovnou s autorským komentářem.

Karíma se aktuálně připravuje na diplomku na AVU, v minulosti strávila několik let studiem umění v Berlíně. Ve svých dílech řeší vztah k rodině, mámě ze Slovenska a tátovi z Iráku. Přemýšlí o identitě, osobnosti, o tom, jak se člověk stává tím, kým je. Prvním exponátem na výstavě je scéna, která zachycuje focení dětí ve školce. Jmenuje se to První manipulace. Dělám věci ze svého života, které se myslím týkají každého z nás. Ve školce jsme se museli fotit jednotně, holky dostaly panenku a kluci auto. Nebyla jsem spokojená s panenkou ani s prostředím, do kterého jsem byla posazená. Za mnou byla hnusná kytka a fotograf po mně chtěl, abych se usmívala pro rodiče. A to je pro mě právě ta první manipulace, za každou cenu vypadat šťastná, ačkoliv se cítím jinak a chci být individuální, nějak se odlišovat,“ popisuje Karíma.

Na výstavě ve Futuře potkáte také očistný set, ironizující populární koučingové knihy, ženu s pistolí místo hlavy, Karímu v rakvi nebo okouzlujícího bílého houpacího koně v nadživotní velikosti. Nejnovější projekt, na kterém Karíma momentálně pracuje, se dotýká tématu posmrtného života. Zatímco preppeři si chystají své survival kity pro případ katastrofy, Karíma řeší, co by mělo obsahovat posmrtné zavazadlo, které si jednou vezmeme na cestu do záhrobí.

Poslechněte si záznam komentované autorské prohlídky výstavy Karímy Al-Mukhtarové The Rooms! A jestli do Futury vyrazíte, projděte si i další patra galerie, ve kterých vystavuje řada dalších zajímavých umělců.

Playlist:
Yaeji – Feel It Out
Hipodrom – Pražský Haus
Alla Pugacheva – Million Of Red Roses
Vicena – Shot In We're
Carma – Omen 2
Grimes – Butterfly

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka