Úspěch české cyklistiky. Italský závod Giro d’Italia není jen předkrm k Tour de France

3. červen 2022

Zatímco čeští hokejisté dosáhli v neděli prvních medailí po desetiletém půstu, v Itálii vrcholilo letošní Giro d’Italia. Jak slavný závod probíhal, jak to na něm vypadalo během sobotní klíčové etapy a proč Giro není jen předkrmem před červencovou Tour de France?

Giro je o šest let mladší než Tour a někdy je tak vnímaný jako mladší a ne tak úspěšný sourozenec. V Itálii cyklistiku ale také více prožívají a je v tom, když bych chtěl být patetický, více srdce, usmívá se Vojta Jírovec, který stejně jako mnoho českých fanoušků letos vyrazil na závěr Gira do italských Dolomit. Člověk tím ten závod vnímá o mnoho silněji než jen z televize. Už tím, že pro to musí něco udělat, tak si zážitku více váží, než kdyby si jen koupil lístek někam na tribunu, přibližuje.

Vítězem italského závodu se překvapivě stal Jai Hindley, který tzv. maglia rosa (růžový dres pro celkového lídra) oblékl na jeden den i v ročníku 2020. To byl ale specifický rok vinou covidu, kdy se jelo na podzim. Od té doby měl zdravotní problémy, dva roky také kvůli restrikcím nemohl do Austrálie za svou rodinou. Nikdo s ním nepočítal, ale v rozhodující chvíli ukázal, že je nejsilnější, hodnotí Vojta.

Z českého pohledu se vyjímaly výkony Jana Hirta, který vyhrál nejtěžší etapu se svým oblíbeným stoupáním Mortirolo a v celkovém pořadí skončil na šestém místě jen 26 vteřin za čtvrtou příčkou veterána Vincenza Nibaliho, čímž by ještě překonal páté místo Romana Kreuzigera z Tour de France (2013). To je nejlepší výsledek českého cyklisty v historii.

Jezdí nenápadně a znovu se potvrdily jeho vlastní slova o tom, že v třetím týdnu bývá nejsilnější. Zatímco ostatní slábli, měli zdravotní problémy nebo v závodě končili, Hirt se postupně prokousával kupředu. Skoro bych řekl, že kdyby závod měl ještě o týden déle, tak by se na to čtvrté místo dostal, hodnotí Vojta.

Letošní Giro také znovu ukázalo na náročnost třítýdenních závodů nejen z pohledu odjetých kilometrů na kole, ale i těch, které cyklisté stráví v autě, autobuse nebo v letadle. Jeden z účastníků Gira to po závodě vyčíslil následovně: 3859 km/104 hodin na kole. 3150 km/70 hodin v autě a autobuse. 3 přelety, 1 trajekt, napsal na Twitter Belgičan Thomas de Gendt. Mimoděk tak poukázal na uhlíkovou stopu cyklistických závodů. V případě letošního Gira ji zvýšil start v maďarské Budapešti i dny strávené na Sicílii.

Spustit audio