„V Čechách jsme precizní a kreativní, ale bojíme se experimentovat,“ říká tanečnice a choreografka Johana Pocková
O čem je současný tanec a proč bychom se o něj měli zajímat? O tom si Marie Kobrlová povídala s mladou choreografkou a tanečnicí Johanou Pockovou, zakladatelkou tanečního kolektivu POCKetART, který se vztahuje k dnešnímu kulturnímu a politickému dění.
Johana Pocková má bohaté taneční zkušenosti z domova i zahraničí, a tak dokáže porovnat výhody a nevýhody různých přístupů k výuce tance. „Česká škola kladla důraz na preciznost provedení pohybu a snažila se nás zdokonalit v tvůrčích schopnostech, v hledání svého kreativního jazyka a v přístupu k tvorbě skrze představivost,“ říká. Podle Johany se však studenti na českých tanečních školách více bojí vymanit se z davu a mají strach z experimentálnější tvorby. „V zahraničí se lidé tolik nebojí kritiky a už od prvního sepsání konceptu zkouší i věci, o kterých nejsou stoprocentně přesvědčeni,“ dodává Pocková a doplňuje, že kritiky se přitom není třeba bát, protože umění tu primárně není pro odborné publikum, ale pro lidi, kteří si koupí lístek a přijdou do divadla.
Johana Pocková (1992) vystudovala taneční konzervatoř Duncan Centre v Praze, absolvovala půlroční stáž v Peridance Capezio Centre v New Yorku a dva roky na taneční akademii SEAD (Salzburg Experimental Academy of Dance). Nyní se věnuje autorské choreografické tvorbě, v roce 2017 získala Cenu Jarmily Jeřábkové za choreografii s názvem VRAŽDA! Malá komiksová historie, kterou dále reprízuje v pražských i mimopražských divadlech. V posledních letech také uvedla choreografii s názvem Proč ne teď?, Na Váhu! a mezigenerační skupinové představení s názvem Plné sklady citů, kde vedle čtyř profesionálních tanečnic vystupují i 8letá dívka a 89letá babička. V květnu 2019 založila taneční spolek POCKetART. Jako performerka spolupracuje se skupinou Tantehorse a Cirkem La Putyka, je lektorkou jógy a věnuje se divadelní produkci.
Johana Pocková svá díla ráda zahaluje do melancholického, lyrického a poetického hávu, ale nechybí jí ani absurdní humor. „Ve chvíli, kdy člověk začne tvořit svoji věc, měl by poslouchat svůj instinkt, zaměřit se na přetlak v sobě, který ho vede k tomu, vytvořit a reflektovat určité téma,“ říká. Ve tvorbě dřív hodně řešila osobní záležitosti, měla pocit, že umění je dobrým prostředkem, jak se s různými událostmi či vnitřními pochody buď vypořádat, nebo k nim najít nový vztah, ale aktuálně jsou pro ni zajímavá hlavně sociálně-kulturní témata.
V mezigeneračním skupinovém představení Plné sklady citů se na jevišti objevila malá dívenka i tvoje osmdesátidevítiletá babička Jaroslava Pocková, která se zamlada věnovala baletu a do představení jsi ji zapojila jako poděkování za to, že tě přivedla k tanci. Co ti tato tvůrčí zkušenost dala?
Představení se opírá o autentické vzpomínky právě mé babičky. Proces zkoušení, práce s amatéry vedle profesionálů a koordinace tvůrčích zkoušek, pro mě byla velká půlroční škola a výzva. V případě holčičky s babičkou to bylo srandovní v tom, že obě byly vzdorovité a měly podobné tendence. Když se jim něco nelíbilo, něco se opakovalo, trénovalo se na vícekrát, potřebovaly odměnu nebo minimálně pochvalu a jejich trpělivost byla dost podobná. Zároveň babička i holčička vnímají tanec především po estetické stránce, takže mi hodně dalo hledání společného dialogu mezi tím, jak tanec vnímáme my a kam jsme představení chtěli dovést, a mezi jejich čistou radostí z pohybu a z jejich vyjádření tancem.
Estetické vnímání tance u starších generací je jiné. Jak k němu podle tebe přistupují?
Tanec mají často spojený s hudbou a nedokážou ho od ní oddělit. Dnes je práce s hudbou různá a nemusí být při tanci vůbec přítomna. Pak je to i estetika. Minimálně u babičky platilo pravidlo, že tanečnice je za jakýchkoliv okolností krásná na jevišti a půvabná, což taneční svět v dnešní době bourá.
Starší generace se také nesetkaly s tanečním aktivismem. Co tento pojem v dnešním světě tance znamená?
Taneční aktivisti využívají tělo jako silný výrazový prostředek, protože je jim to přirozenější než mluvené slovo, a chtějí tím vyjádřit jednoznačný postoj vůči společenskému tématu.
Proč by se měl současný mladý člověk zajímat právě o tanec?
Oproti jiným uměleckým žánrům tanec promlouvá tím, že vychází z tělesnosti. Je svobodný v tom, že umění se neformuje v hlavě, ale tělo samo o sobě vytváří zajímavé významy.
Na co se teď plánuješ zaměřit během své taneční a choreografické práce? Jaké máš vize?
Rýsuje se projekt zaměřený na další společenské téma, týká se ekologie. Je pro mě nový i v tom, že pracujeme se scénografkou na scénografickém objektu, který bude určovat naše tělesné výrazové prostředky. Je v tom zapojeno více lidí, takže další výzva je i organizace celé skupiny ve chvíli, kdy si sama dělám i produkci. Následný projekt bych ráda propojila s operním zpěvem.
Proč na jevišti kloubit tanec se zpěvem? Jaké jsou výhody a nevýhody studia tance v Praze, v New Yorku nebo v Salcburku. Co znamená taneční aktivismus? A funguje současný tanec i jako forma společenského apelu? Dozvíte se v rozhovoru Marie Kobrlové.
Související
-
„Současný tanec? Hodně pestrý. V Česku ušel velkou cestu,“ říká choreograf Martin Talaga
Skupina nahých mužských těl, oblečených jen do bílých boxerek, stojí na piazzettě Národního divadla. Dělají lehké pohyby. Vypadá to, jako by postupně vycházeliy ze země.