„V Ostravě je možné všechno,“ říká ředitel festivalu současné vážné hudby Ostravské dny Petr Kotík

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Petr Kotík

Dneškem začíná festival Ostravské dny, který už od roku 2001 mapuje soudobou vážnou hudbu. Ta se často dramaticky liší od klasiky znějící v zavedených koncertních sálech a i její publikum je daleko pestřejší a nesourodější. Zakladatelem a dodnes i uměleckým ředitelem Ostravských dnů je skladatel a dirigent Petr Kotík, se kterým jsme si den před zahájením letošního ročníku povídali také o tom, že v Praze nebo i jinde ve světě by podobný festival neměl šanci.

Vrcholící přípravy nejlépe podtrhla tisková zpráva, která dorazila v den rozhovoru, o skladbě dopsaná právě Petrem Kotíkem paralelně s dokončováním tiskovky. Zkoušet se bude, jak už bývá na Ostravských dnech tradicí, během festivalu.

„V Ostravě pracujeme se špičkovými hudebníky, vysoce technicky vybavenými hráči z celé Evropy. Pro nás v tomhle neexistují kompromisy. Když špičkového hráče nenajdeme v Praze, tak se podíváme do Bratislavy, když není v Bratislavě, tak se podíváme do Katovic... Práce s lidmi tak vysoké úrovně jde potom strašně rychle,“ vysvětluje Kotík, proč si může podobný přístup dovolit. A proč ho také polovina hudebníků nesnáší a polovina by za něj dala ruku do ohně. „Nemám zájem o nikoho, kdo nemá zájem o věci, které dělám.“

Kotíkova nová skladba bude jednou z mnoha, které na festivalu zazní. V novinových titulcích je často zmiňována skladba Harley-Davidson, jejíž nástrojové obsazení počítá i s devíti motocykly této značky. Z čeho má ale umělecký ředitel v letošním programu největší radost?

Zahajovací koncert v Trojhalí

„Největší radost mám z toho, že jsme vůbec tady. Kdo je tady. A co děláme. Už jenom Trojhalí je prostor, na jaký jsem nikde jinde na světě nenarazil. Zrovna nedávno jsme si říkali: ten rozsah tady je vyloženě ‚americkej‘, že to není takové to české údolíčko, kde jste schovaný a všechno je takové malé a příjemné. Ty ocelárny, to jde donekonečna, a zároveň jste za půl hodiny v krásných horách. I ta mentalita je jiná, všechno je tu možné. V tom nejlepším i nejhorším.“ Po bezmála dvaceti letech fungování má festival nejenom své stálé, poučené publikum, ale přitahuje nové a nové posluchače.

„Zaznamenali jsme obrovský nárůst publika mezi mladými lidmi,“ pochvaluje si Kotík. „Najednou je plný sál a starší lidé se mezi nimi ztratí, což když si vyrazíte v Praze do Rudolfina, tak je to spíš naopak. A my jim hrajeme to, co máme hrát – ne to, co si myslíme, že by se mělo někomu líbit.“

Kde nachází Petr Kotík spojitost mezi Bachem a nejmodernější elektronickou hudbou? Poslechněte si rozhovor s uměleckým ředitelem právě probíhajícího festivalu Ostravské dny.