„V Ostravě je možné všechno,“ říká ředitel festivalu současné vážné hudby Ostravské dny Petr Kotík

Petr Kotík
Petr Kotík

Dneškem začíná festival Ostravské dny, který už od roku 2001 mapuje soudobou vážnou hudbu. Ta se často dramaticky liší od klasiky znějící v zavedených koncertních sálech a i její publikum je daleko pestřejší a nesourodější. Zakladatelem a dodnes i uměleckým ředitelem Ostravských dnů je skladatel a dirigent Petr Kotík, se kterým jsme si den před zahájením letošního ročníku povídali také o tom, že v Praze nebo i jinde ve světě by podobný festival neměl šanci.

Vrcholící přípravy nejlépe podtrhla tisková zpráva, která dorazila v den rozhovoru, o skladbě dopsaná právě Petrem Kotíkem paralelně s dokončováním tiskovky. Zkoušet se bude, jak už bývá na Ostravských dnech tradicí, během festivalu.

„V Ostravě pracujeme se špičkovými hudebníky, vysoce technicky vybavenými hráči z celé Evropy. Pro nás v tomhle neexistují kompromisy. Když špičkového hráče nenajdeme v Praze, tak se podíváme do Bratislavy, když není v Bratislavě, tak se podíváme do Katovic... Práce s lidmi tak vysoké úrovně jde potom strašně rychle,“ vysvětluje Kotík, proč si může podobný přístup dovolit. A proč ho také polovina hudebníků nesnáší a polovina by za něj dala ruku do ohně. „Nemám zájem o nikoho, kdo nemá zájem o věci, které dělám.“

Kotíkova nová skladba bude jednou z mnoha, které na festivalu zazní. V novinových titulcích je často zmiňována skladba Harley-Davidson, jejíž nástrojové obsazení počítá i s devíti motocykly této značky. Z čeho má ale umělecký ředitel v letošním programu největší radost?

Zahajovací koncert v Trojhalí

„Největší radost mám z toho, že jsme vůbec tady. Kdo je tady. A co děláme. Už jenom Trojhalí je prostor, na jaký jsem nikde jinde na světě nenarazil. Zrovna nedávno jsme si říkali: ten rozsah tady je vyloženě ‚americkej‘, že to není takové to české údolíčko, kde jste schovaný a všechno je takové malé a příjemné. Ty ocelárny, to jde donekonečna, a zároveň jste za půl hodiny v krásných horách. I ta mentalita je jiná, všechno je tu možné. V tom nejlepším i nejhorším.“ Po bezmála dvaceti letech fungování má festival nejenom své stálé, poučené publikum, ale přitahuje nové a nové posluchače.

„Zaznamenali jsme obrovský nárůst publika mezi mladými lidmi,“ pochvaluje si Kotík. „Najednou je plný sál a starší lidé se mezi nimi ztratí, což když si vyrazíte v Praze do Rudolfina, tak je to spíš naopak. A my jim hrajeme to, co máme hrát – ne to, co si myslíme, že by se mělo někomu líbit.“

Kde nachází Petr Kotík spojitost mezi Bachem a nejmodernější elektronickou hudbou? Poslechněte si rozhovor s uměleckým ředitelem právě probíhajícího festivalu Ostravské dny.