Vášeň je to hlavní. Tuzemští digitální umělci tvořili pro Dannyho L Harlea, Tygu i Duu Lipu

28. duben 2022

3D grafika, animace, vizuální efekty nebo virtuální a rozšířená realita. To jsou pojmy, které jsou v dnešním světě audiovizuálního obsahu napříč popkulturou i mimo ni skloňovány neustále. Jak neobvyklé je ale pro tuzemské tvůrce a tvůrkyně, že dosáhnou na výrazné zahraniční spolupráce? Mezi těmi nejšikovnějšími není problém doslechnout se o zakázkách pro amerického rappera Tygu, britskou zpěvačku Duu Lipu nebo televizní kanál BBC.

Dvaatřicetiletého digitálního umělce Jakuba Špačka, který se zaměřuje na simulace a procedurální tvorbu, dostaly jeho dovednosti až do Londýna. Vytvářel například vizuální identitu pro kanál BBC. „Vycestoval jsem do Ameriky přes prázdniny, byl to takovej dvou-tříměsíční trip. Naivně jsem obcházel studia s vizitkama, portfoliem a snažil jsem se najít nějakej vstup do toho odvětví,“ popisuje cennou zkušenost, kterou označuje za zklamání, navázal díky ní ale nové kontakty, přes které se nakonec úspěšně usadil v Londýně.

S klubovou scénou u nás i v zahraničí – co se týká propagačních plakátů neboli flyerů – je neodmyslitelně spjata sedmadvacetiletá grafická designérka Kristýna Kulíková, která vytvořila například plakáty pro pražské klubové noci Medicine. Pracovala také s estonským rapperem a konceptuálním umělcem Tommym Cashem a její typografie se objevila na fotce britské zpěvačky Duy Lipy. „Co se týče Duy Lipy, spolupracovala jsem s fotografem Danielem Sannwaldem, který pro ni fotil obálku. Přizýval mě většinou na typografické práce,“ vysvětluje.

Lucas Saidl a Sebastian Baalbaki z pražského kolektivu a studia NotReal_Virtual se také zabývají digitálním contentem. Jejich práci jste mohli vidět ve videoklipu loňských vítězů Startéru Méta Monde, amerického rappera Tygy či londýnského producenta a bývalého člena labelu PC Music Dannyho L Harlea. „Kdykoliv přijde něco novýho, tak my to chcem vyzkoušet. Zajímá nás, čím je to lepší než nějaká stará věc. Vlastně ta vášeň tam hraje velkou roli,“ říká Baalbaki o odvětví 3D grafiky a vizuálních efektů, ve kterém probíhá neustálý a také svižný technologický vývoj.

Jedni z nejšikovnějších digitálních umělců u nás mají za sebou výrazné zahraniční spolupráce, jak na ně vzpomínají? A po čem z digitálního contentu bude v budoucnu pravděpodobně největší poptávka? Poslechněte si celý příspěvek.

autor: Filip Černý
Spustit audio