Vášeň, zrada, intriky: Jorgos Lanthimos mění ve Favoritce dobové kostýmní drama na podvratnou šaškárnu

Emma Stoneová ve filmu Favoritka
Emma Stoneová ve filmu Favoritka

Píše se rok 1708 a Anglie se nachází ve válečném konfliktu s Francií. Na trůnu sedí královna Anna, za nitky však tahá spíše její pravá ruka Sarah Churchill, vévodkyně z Marlborough. Jejich vztahy zásadně naruší příjezd zchudlé sestřenice vévodkyně Abigail Hill. Co by mohlo znít jako východisko nevzrušivého kostýmního dramatu, se v rukou přední osobnosti řecké divné vlny Jorgose Lanthimose mění v podvratnou dvorní šaškárnu.

Příhodně to vystihne už zkraje scéna příjezdu Abigail na královský dvůr: s hrdinkou se prvně seznámíme, když z drožky vypadne tváří rovnou do bahna a takto se jde uvést dvorní honoraci. Dvoření zde probíhá zcela bez servítků, stejně jako se šlechta nezdráhá bezuzdně přežírat a neurvalost je jí bližší než galantnost. Kdo říkal, že je na mocenských bojích něco vznešeného?

Původní verze scénáře filmu se datuje hluboko do 90. let, Deborah Davis ho ale dlouho nemohla uplatnit, mimo jiné proto, že potenciální investory odrazovalo, jak vykresluje mocenské půtky, jichž jsou účastny především ženy, navíc v lesbickém vztahu. Vše zásadně nakopl zájem Jorgose Lanthimose i vklad australského scenáristy Tonyho McNamary. Ti společně dotáhli netradiční náhled na dobové drama, kterému sice rozhodně nechybí opulentní výprava, ale pro které je důležitější otrlost, s níž narušuje zažité vnímání domněle ušlechtilého života na královském dvoře.

Rachel Weiszová a Olivia Colmanová ve filmu Favoritka

Srovnání můžeme nacházet u filmů Petera Greenawaye anebo náhledu Sofie Coppoly na život Marie Antoinetty, ještě výraznější paralely ale vedou k dřívějším absurdním podobenstvím samotného Lanthimose. Přestože zasazení na anglický královský dvůr trochu otupilo jeho zjevnou podvratnost, zůstává Favoritka osvěžující variací filmů, které Británie už dekády tak ráda exportuje.

Čelisti: Íránský film Prase a sterilizace žen jako základ dánské demokracie

Z filmu Složka 64

Vít Schmarc, Tomáš Stejskal a Aleš Stuchlý se nejdříve podívají na Oscary a film Prase. Pak se zamyslí nad tím, co stojí za štěstím obyvatel Dánska a jak příjemný je pohled na mokvavé nohy britské královny Anny.

Extravagance zde nečiší ani tak z obrazů dvorního luxusu a moresů, ale přepjatého chování postav. To kolísá mezi uličnictvím a zlostnou vypočítavostí a nezřídka je ve své patologii vyloženě nepříjemné. Favoritka dává jasně najevo, že vládnout (a intrikovat) není žádná legrace, zároveň rozhodně nestrádá nedostatkem humoru. Jen mu dopřává infuze něčeho nezdravě pokrouceného – asi jako když šlechta povzbuzuje své favoritky při závodu kachen.

Jak se podařilo řeckému režisérovi manévrovat v kulisách anglického královského dvora? V čem je jeho pohled na dobovou honoraci jiný? Poslechněte si recenzi Favoritky, jednoho z nejvíce ceněných filmů posledního roku.