Včera římským senátorem, zítra Rozparovačem. Dánská škola učí metodou rolových her

23. květen 2014

Dánská internátní škola Østerskov Efterskole pro studenty od 14 do 17 let učí běžné předměty od angličtiny po matematiku. Všechny úkoly však vycházejí z toho, v jakém herním vesmíru se studenti zrovna nacházejí. Tenhle týden jsou obyvateli banánové republiky.

„Minulý týden byli římskými senátory, tenhle týden obyvateli zkorumpované středoamerické země, příští týden budou pasažéry Orient Expresu. Školních týdnů má rok celkem 35, vybíráme historická období, prostředí z literatury nebo současné společnosti,“ říká Mads Lunau, ředitel a spoluzakladatel školy, ve které se studenti učí v kostýmech a vyrábějí k nim rekvizity. „Naše metoda má hodně společného s norským larpem, ve kterém hráči například sami vymýšlejí zvraty v příběhu. Není jím ale vědomě inspirovaná,“ říká vystudovaný filozof a pedagog, který chtěl zjistit, jestli se motivační faktory fungující v herním prostředí dají použít ve vzdělávání.

Momentálně se 88 kluků a 8 holek v rolích obyvatel banánové republiky v matematice zaměřuje na téma státního rozpočtu, hrubého národního produktu, mezistátních půjček a úroků a trénuje práci s programem Excel. V dánštině píší oslavné dopisy vůdci země nebo přepisují slavné dánské autory tak, aby jejich díla zapadala do středoamerického kontextu. V němčině je řeč o kultuře indiánů a pátrá se po záznamech o zemi napsaných německými autory. Podle Lunaua vypadají hodiny kromě toho, že všechny vyplývají ze zvoleného tématu, docela podobně jako v běžných školách. Role však studentovi dává možnost školní program ovlivňovat a podílet se na jeho formování. Na konci každého týdne je pak řeč o tom, co se ve zvoleném vesmíru podařilo udělat a co v něm všichni společně zažili. „Přežila republika, nebo jsme pomohli přivést na svět Cézara? Jak jsme pomohli zlepšit poměry ve své rozvojové zemi? Našli jsme vraha z Orient Expresu?“

03127822.jpeg

Dalšími herními vesmíry použitelnými ve výuce mohou být londýnský Whitechapel v době vražd Jacka Rozparovače, město napadené mimozemšťany, opuštěný ostrov obývaný přeživšími havarovaného letadla nebo malé neutrální Dánsko v době Napoleona. Inspirací jsou i filmy, seriály, povídky – cokoliv, co dává učitelům možnost sestavit učební plán, který by pokryl běžné osnovy.

Podle druhého z dvojice zakladatelů Malika Hultofta po osmi letech fungování školy zatím nemají dostatečný vzorek absolventů, aby mohli říct, jak si po skončení školy vedou. Většina z nich však prý odchází na univerzity a v historii, politologii a jazycích si údajně vedou nadprůměrně, horší jsou v plnění domácích úkolů, na které nejsou zvyklí. Zkoušky jsou však na Østerskov Efterskole běžnou metodou, jak zjistit studijní výsledky. Spíš než na známky se ale klade důraz na komplexnější zpětnou vazbu, studenti dostávají psané zprávy o svých výkonech a dozvídají se o nich z pravidelných rozhovorů s učiteli.

„Mohli bychom dávat známky každých deset minut, ale neděláme to. Nejspíš proto, že pracovní život taky neovlivňují známky, ani já svým zaměstnancům nedávám známky,“ říká Mads Lunau. Jeho učitelé mají hned tři role najednou, kromě pomáhání s úkoly a organizování her fungují jako gamemasteři. „Mohou si vybrat, jak důsledně svoji roli hrát – jestli studenty na začátku týdne pozdraví jako obvykle, nebo týden zahájí třeba větou: Jsem Galileo Galilei, vítej v mém domě.“

Výhodou herní metody ve škole, která patří mezi dánské soukromé vzdělávací instituce částečně dotované státem (chodí do nich okolo 15 % dětí), není podle Lunaua jen to, že se studenti díky významu, který hra výuce přidává, lépe soustředí. Metoda je učí ovlivňovat svět okolo sebe, nebýt jen publikem a svědkem událostí, ale stát se jejich přímým účastníkem. Díky hraní se taky dozvídají víc sami o sobě a posiluje se jejich identita. Oba zakladatele překvapil úspěch školy ve vzdělávání dětí s lehkým postižením. „Je to zvláštní, protože podle normálních parametrů děláme vlastně všechno špatně,“ říká Hultoft. Vtažení do her však dětem s dysfunkcemi nedovolí zůstávat mimo. Ti, kteří by se v normální škole dostali do pozice outsiderů, jsou v Østerskov neustále součástí všeho, co se ve třídě děje. Pocit přijetí pak způsobuje to, že pracují s dvojitým nasazením.

03127823.jpeg

Østerskov Efterskole o sobě prohlašuje, že je jedinou školou svého druhu, a přirozeně přitahuje mnoho pozornosti. Každý rok tak organizuje festival, během kterého se můžete ve škole ubytovat a zjistit, jak funguje, přesně ve stylu Østerskov – všeho se zúčastnit.

(Text vznikl na základě e-mailové komunikace s Madsem Lunauem, rozhovor s Malikem Hultoftem a učitelem z Østerskov Efterskole Mortenem Tellefsenem si můžete v angličtině poslechnout tady)

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.