„Ve Varech se nekoukáme doprava doleva, děláme co nejpoctivěji svoji práci,“ říká Och

7. červen 2017

Umělecký ředitel filmového festivalu v Karlových Varech Karel Och letos zasednul mezi porotci sekce Un Certain Regard na festivalu v Cannes. Radiu Wave prozradil, jaké to je hodnotit snímky na nejdůležitějším filmovém festivalu na světě spolu s Umou Thurman a kam směřuje festival ve Varech.

Porotcovská zkušenost v prestižní sekci Un Certain Regard je prý nezapomenutelná. „Sice už jsem deset dní doma, ale pořád to nějakým způsobem zpracovávám. Čas od času si píšeme, jak si chybíme, protože jsme spolu strávili dva týdny, a kromě toho, že člověku se stane něco, o čem ani nesnil, tak je to neskutečně cenná zkušenost v možnosti nahlédnout, jak se takový festival dělá,“ říká Och, kterému umělecký ředitel Cannes a jedna z nejvýznamnějších postav filmového průmyslu Thierry Frémaux nabídnul tuto pozici čirou náhodou právě v době, kdy četl jeho deníkovou knihu popisující přípravy jednoho z ročníků festivalu v Cannes.

Ve spojitosti s Cannes se dost často řeší otázka filmově průmyslové politiky – které filmy půjdou do výběru? Které zvítězí? Jakou zprávu tím festival vysílá? Podle Ocha ale během jeho přítomnosti k ničemu takovému nedocházelo. „Měli jsme zkušenou prezidentku poroty. Uma Thurman není jen výborná herečka, ale velice inteligentní, systematická dáma, která už byla součástí několika porot. K filmům má velký respekt a my jich měli celkem osmnáct. Každý den jsme se scházeli po projekci dvou filmů. Nad všemi jsme diskutovali velice podrobně. Na závěrečném zasedání jsme se i vraceli k těm, které měly u nás menší ohlas. Bylo to tedy absolutně založené na našem osobním úsudku i včetně našich negativních reakcí na určité etické věci. O politice ale nebyla řeč nikdy.“

Un Certain Regard, hlavní filmová cena festivalu v Cannes

Nejsledovanější jsou v Cannes hlavní soutěž, Un Certain Regard, studentské Cinéfondation a retrospektivní blok Cannes Classics. Současně ale probíhají i další přehlídky jako Quinzaine des réalisateurs, Týden kritiky nebo ACID, které s původním festivalem nesouvisí. Dokáže si Karel Och představit, že by se něco podobného dělo i ve Varech? Připomínáme si proto už neexistující Fórum nezávislých. „Jeho dramaturgická koncepce byla do jisté míry obdobná Quinzaine des réalisateurs. V tom smyslu, že se na jejím programu podílel jiný tým. My jsme vůbec nepřišli do styku s výběrem filmů a maximálně jsme konzultovali, jestli se nám nějaké snímky neopakují. Těch několik let to bylo podobné. Jinak se to nerýsuje, jsme menší festival. I historické pozadí stojící za vznikem těchto sekcí u nás úplně nehrozí, protože tým a proud dramaturgický je vysoce koherentní.“

Za zrušení Fóra nezávislých může podle Karla Ocha, který působí v týmu karlovarského festivalu už šestnáct let, i směr, kterým se posunul program. „Festival je zaměřen na mladší filmaře. Díky Bartoškovi a Zaoralové se podařilo vytvořit referenční festival – místo, kde jste měli šanci dokoukat si zásadní věci z celého roku. Na tom jsme postavili další vývoj festivalu. Posun k alternativnějším, provokativnějším věcem. I tak se ta doba trochu vyvíjí a my jsme tyhle filmy začali hrát i v hlavní soutěží, což je i je jeden z důvodů, proč jsme zrušili Fórum nezávislých, které bylo dříve zaměřené na tento typ filmů.“

Čtěte také

Každý rok se spontánně přihlásí přes 1 600 filmů hraných i dokumentárních, další přiváží dramaturgický tým z trhů, soukromých projekcí a zahraničních filmových center. Přesto se někdy stane, že se do programu nedostane film, o který má tým zájem. Důvody jsou různé, ale mnohdy jsou spojené s datem pořádání. „Teď nechci, aby mě posluchači pochopili špatně: letní termín máme velmi rádi a nikdy bychom ho neměnili, protože je spojený s identitou festivalu jako první letní akce a i je to dost znát na atmosféře. Ale vzhledem k faktu, že festivaly podobné velikosti jako San Sebastian nebo Locarno se konají až po nás, častokrát „vyjedeme“ po stejném filmu, jako to byl loni bulharský film Godless. Ten chtěly všechny zmíněné festivaly včetně nás a producenti si současně ověřovali zájem Benátek, které se zdráhaly potvrdit přijetí. Tudíž v nějakém okamžiku jsme museli film pustit a ten film skončil v Locarnu, protože je v srpnu.“

S Ochem jsme mluvili i o Melu Gibsonovi, Johnu Travoltovi a Caseym Affleckovi, kteří patří mezi výrazné hosty minulých ročníků karlovarského festivalu. Až na Afflecka, který přijede letos. Spojuje je i kontroverze, o které jste si mohli více přečíst v článku Táni Zabloudilové. Jak volbu těchto problematických hostů vnímá umělecký ředitel tohoto festivalu? „Já si nepamatuju na problematičnost Johna Travolty a myslím, že problematičnost Caseyho Afflecka je trošku nižšího stupně než u Mela Gibsona. Mám pocit, že nedošlo ani k nějakým zásadním soudním věcem. Nicméně pro nás je důležité vnímat člověka jako umělce a neosobujeme si právo soudit jej po lidské stránce. Je to i otázka kariéry Elii Kazana, Otakara Vávry. Jsou to věci častokrát až příliš komplikované na to, kolik lidí se k tomu velice povrchním způsobem vyjadřuje.“

Filmový festival v Karlových Varech

Festival by přesto měl volbu osobností řešit, a to prý podle vztahu daného umělce k tomu, co udělal. Více vysvětlil na příkladu Mela Gibsona. „Mně vlastně tehdy trochu vadilo, že byl házen do stejného pytle s notorickými popírateli holocaustu, protože ten člověk evidentně v minulosti udělal velice hrubou a zásadní chybu. Poměrně dost času ale strávil tím, že se omlouval a kál, a i to, že jindy nesmiřitelný Hollywood se mu rozhodl před rokem a půl odpustit a jeho poslední film Hacksaw Ridge vynesl na výsluní, je znak určitého pochopení pro věci. Musí ale samozřejmě být založené na určitém pokání.“

Festival v Cannes je sice stále braný jako ten nejdůležitější a největší, postupně ale ztrácí hegemonní postavení. I Benátky poslední dobou přitahují oscarové hráče (La La Land nebo Arrival) a Locarno s Torontem patří mezi ty nejprogresivnější hráče v takzvané „áčkové“ skupině významných filmových festivalů. Za tato zjednodušení podle Ocha mohou především média.

Jak by chtěl, aby byl novináři charakterizován festival ve Varech? „Dost často se zmiňuje, že si festival i navzdory své velikosti zachovává určitou intimitu. A teď neříkám jen to, co si o festivalu myslíme my, ale cituji i některá média. Je to festival, kde máte šanci se v klidu potkat nejenom s divákem, ale i kolegou z branže, distributorem, producentem, ale i třeba agentem z Ameriky a o určitých věcech si promluvit. To je to, na co nemáte čas na těch velkých festivalech, kde se lítá. Klíčová je atmosféra. Nestalo se, pokud ten člověk nebyl bipolární nebo dopředu už naštvaný, že by neocenil atmosféru, kterou vytváří především naši diváci, kteří stárnou a za ta léta zrají společně s námi. Jsou náročnější a častěji nám kladou otázky, je to vzrušující,“ říká nadšeně Och.

Poslechněte si celý rozhovor s Karlem Ochem, ve kterém také prozrazuje svůj tip na film z hlavní soutěže letošního ročníku karlovarského festivalu.

autor: Šimon Holý
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.