Ve vlastní šťávě: Boj o trhy

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 02090460.jpeg
0:00
/
0:00

„Udělat přiznanou“ se říkalo v truhlárně, kde jsem kdysi pracoval. Znamenalo to, že když se vám někde povedla díra navíc, tak místo abyste ji pracně tmelili, tak jste ji ucpali hezky vypadajícím šroubem, udělali falešný spoj a prostě jste tu díru takovým způsobem přiznali.

Ještě nejsem tak starý tak se třeba dočkám „přiznaný“ ohledně trhů, kvůli kterým se teď rozličné strany cupují na kusy. Třeba se dočkám toho, že si organizátoři trhů stoupnou a nahlas řeknou: Ano, děláme to pro peníze. Chceme si vydělat, a to není žádná hanba. Sedláci nás až tolik nezajímají, protože mají zboží jen sezónně, v nedostatečném množství a navíc jim chybí logistika.

A jim se spíš vyplatí prodat celou úrodu do výkupu a mít to z krku, než někde 200 kilometrů daleko platit nájem, chovat se jako kramáři, jimiž prostě někdy nejsou, krmit lidi z města historkami o tradici a generacích předků a nechat doma stát práci, kterou za ně nikdo neudělá. A když bude trh prázdný, kdo zaplatí nájem a propagaci!?

A nato se postaví další organizátor a řekne: A my jsme říkali, že budeme prodávat jen českou biozeleninu, a vlastně nás nezajímá, jak to bude fungovat třeba v zimě nebo v Unhošti, kam chceme prodávat systém, který jsme vymysleli. Protože jsme dostali grant a spoustu peněz a protože děláme v reklamě, nerozumíme sice zelenině, ale zato umíme prodat design, logo a myšlenku. A protože poslední dobou všichni zpochybňují naši konkurenci, řekli jsme si, že bude dobrý nápad, když nám bude dělat garanta obchodní společnost, sdružující ekologické zemědělce. Sice nemá pravomoc ani kvalifikaci něco garantovat, ale lidé si to hned spojí s ekologickým zemědělstvím a bude ruka v rukávě.

02090467.jpeg

A potom se postaví zastánci trhů, co jsou tak hlasitě slyšet, a řeknou: A my jsme se postavili za trhy, protože to bylo trendy a my chtěli být u toho. Vlastně jsme nikdy nepřemýšleli nad tím, jak moc farmářské jsou a kdo to vlastně všechno zaplatí. A když dáme odkaz na svoje stránky, třeba nám to organizátoři trhů oplatí a lidi nám budou fandit, protože jsme trendy. A naše stránky budou všichni číst a časem na nich budeme moci prodávat reklamu a konečně se živit psaním, jak jsme vždycky chtěli. A nakonec se postaví nějaký farmář a řekne: Pravda je, že samotné zemědělství by nás tady neuživilo. Ještě že máme dotace. A když budeme bio, nebude důležitý výnos, protože bio je dotované docela pěkně. Takže když bude dotovaná vojtěška, budu dělat vojtěšku. Tak se to vlastně vyplatí dělat.

A já se budu tiše usmívat, protože v té době už nebude nutné, aby se potraviny označovaly bio, protože to prostě bude normální, protože je to logické a je to dobrý nápad. Ne drahý, značkový, trendy a výlučný. Prostě dobrý nápad, jak to dělat jinak a lépe. A lidé budou hrdí na to, co dělají, a budou to přiznávat. Nebudou říkat kšeftu pomoc či podpora. A zákazník zaplatí za dobře odvedenou práci, a tak se ji zase vyplatí dělat.

02090471.jpeg

A vyplatí se vyrábět dobré věci, a ne jen plkat a prodávat slova a dělat překupníky, makléře, reklamní agenty a další nezbytné práce tolik důležité pro lidstvo. A budou městské trhy, jako byly dřív, kde lidé sami rozhodnou, co si koupí a co je dobré, a nebudou jim to muset říkat novináři píšící reklamní články na objednávku. Je to tragédie, když už i alternativa je vlastně dobré zboží na prodej. Do doby, než se tohle všechno stane, mě to asi nebude zajímat, tak mi nepište a nevolejte.

autor: Michal "Rachad" Hromas
Spustit audio