Vietnamci jsou ve filmech ve večerce nebo v restauraci. Přála bych si to změnit, říká režisérka Van Nguyen

1. duben 2022
Rozhovor VR a MM

„Nechci dělat filmy jen s vietnamskou tematikou. Na druhou stranu mám pocit, že v mainstreamových médiích jsou Vietnamci zobrazovaní nikoliv jako normální lidi (rodiče, studenti), ale spíš jako osoby ve večerce nebo v restauraci. Chtěla bych, aby se to prolomilo. Přála bych si, aby byli viděni v roli kamarádky, moderátora a tak dále. Buď se o to postarám já, nebo se pocitu ubráním a opustím vietnamskou tématiku,“ říká filmová režisérka Diana Cam Van Nguyen.

Doma na poličce má vyskládaných hned několik vzácných sošek z různých mezinárodních filmových festivalů. Její třináctiminutový film Milý tati o vztahu se svým otcem se už více než půl roku veze na vlně úspěchu. „Pro mě jsou ceny z festivalů tím největším úspěchem. Nejen, že mě živí, ale když vidím, s jakými dalšími filmy soutěžíme, jsem vděčná, že tam vůbec můžeme být. Na áčkových, větších festivalech se cítím jako ve snu. Stále to nechápu a mám z toho obrovskou radost,“ říká absolventka pražské FAMU, filmová režisérka Diana Cam Van Nguyen.

Diana Cam Van Nguyen

Diana Cam Van Nguyen

je filmová režisérka, výtvarnice a absolventka FAMU, která se specializuje na animované dokumenty. Její krátké filmy soutěžily na některých evropských i amerických festivalech. Snímek Spolu sami (2018) byl oceněn na MFDF Jihlava 2018 jako nejlepší český experimentální film a byl mezi třemi finalisty BAFTA Student Award 2019. Zatím poslední film Milý tati vyhrál Českého lva i Cenu české filmové kritiky za Nejlepší krátký film 2021. Mezinárodní ocenění dostal na BFI London Film Festival a cenami AFI Grand Jury Award 2021 se kvalifikoval na Oscary 2023.

Diana žije a tvoří v Praze. Momentálně pracuje na novém filmu, který ale napsal někdo jiný. Ve vlastní tvorbě by v budoucnu ráda navázala už na svá tři artová díla. „Dělám vážná témata, navíc pomocí experimentálních technik. Uvědomuju si ale, že je publikum omezené. Vím, že pokud chci v tomto prostředí a průmyslu i nadále podnikat, musím dělat víc divácké věci,“ svěřila se ve studiu Radia Wave.

Co je podle Diany Van Nguyen nejlepší předpoklad pro úspěch ve filmové animaci? V čem je podle ní FAMU v Praze unikátní? Co ji zaskočilo v Los Angeles? Proč se rozhodla uskutečnit průzkum mezi vietnamisty? V čem je pro ni lepší pracovat na filmu někoho jiného? A kolik vlastně stojí výroba krátkého animovaného filmu? Poslouchejte v Rozhovoru Martina Minhy.      

autor: Martin Minha
Spustit audio