Vítězné filmy z Cannes a Benátek na novém českém festivalu Be2Can

3. červen 2014
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 03135709.jpeg

Na konci září se budou v Praze promítat filmy, které tuzemští fanoušci dosud mohli očekávat snad jen v programu festivalu v Karlových Varech. Distribuční společnost Film Europe, která působí od Prahy po Budapešť, totiž zakládá přehlídku Be2Can, kde hodlá uvést vítězné a oceněné kusy z nejslavnějších evropských festivalů: Cannes, Berlína a Benátek. Jde o agresivní přístup, který alespoň částečně utiší hlad filmových fanoušků po aktuálních evropských dílech – ta se obvykle do kin dostávají až s několikaměsíčním zpožděním, což je v digitální době smrtící.

Důvod je prostý. Film Europe vlastní práva na kompletní sadu loňských vítězů: rumunskou Pozici dítěte (Berlín), dnes už slavný Život Adele (Cannes) a dokument Sacro GRA (Benátky). V kolekci má též letošního canneského laureáta Zimní spánek od tureckého mistra Nuriho Bilge Ceylana. Chybí jim vlastně jen hrdina letošního Berlinale, čínské drama Black Coal, Thin Ice. A to nejspíš proto, že nejde o evropský snímek.

Na přehlídce, která proběhne v Praze, Brně a Bratislavě 24.–29. září, bude navíc k vidění množství žhavých titulů z právě proběhnuvšího festivalu v Cannes: Kmen od Myroslava Slabošpytského (Grand Prix Týdne kritiků), Zvjagincevův Leviathan (nejlepší scénář), Godardovo experimentální 3D Sbohem, jazyku (Cena poroty) nebo Vyšší moc Rubena Östlunda (Cena poroty v sekci Un Certain Regard) a také další soutěžní dramata Clouds of Sils Maria Oliviera Assayase s Kristen Stewart nebo Jimmyho sál od klasika Kena Loache. Zkrátka samá esa.

Film Europe se tak zjevně snaží vyměnit záslužnou, ale emotivně neurčitou nálepku distributora evropských filmů za mnohem přitažlivější „distributor vítězných filmů“. Právě tyto filmy se často promítaly v nejoblíbenější karlovarské sekci Horizonty. Kolik z výše jmenovaných snímků KVIFF uvede, se dozvíme koncem týdne, už loni se ale festival s Film Europe nedohodl například na promítání klíčového Života Adele.

Může absence podobných filmů Varům výrazně zkomplikovat život? Nebo se dramaturgové karlovarského festivalu o to víc zaměří na tituly ve specifických soutěžních sekcích? Vzhledem k tomu, že o Křišťálový glóbus bude letos soutěžit například nadaný György Pálfi (Taxidermia) s groteskním povídkovým pásmem Free Fall, mohla by platit druhá možnost.

autor: Šimon Šafránek
Spustit audio