Vizionář Tomáš Formánek: Sleva je pro Čechy jako droga. Vše kupují třikrát

Tomáš Formánek
Tomáš Formánek

„Schválně se podívej u svých známých do jejich lednice. Je úplně plná, ale ne vždy tam najdeš to, co potřebuješ. A hlavně často prochází všechny možné věci, které nakonec vyhodíš. 40 % odpadu pochází z domácností. Řetězec vyhodí jen 6 %. V průměru vyhodí domácnost v ČR za rok zboží v hodnotě až dvaceti tisíc. A to jsou peníze, které nám pak třeba chybí na dovolenou,“ vysvětluje na Radiu Wave Tomáš Formánek, odborník na řízení dodavatelských řetězců.

Tomáš Formánek v Rozhovoru pro Radio Wave přirovnával velký sklad potravinového řetězce k běžné lednici v české domácnosti. Díky častým slevám v ní jsou podle něj často zbytečné zásoby, které nevyužijeme. „My jako Češi, když můžeme být v něčem špatném mistři světa, tak se nám to podaří. Máme nejvyšší podíl na světě v tom, co nakoupíme ve slevách. 56 % maloobchodních tržeb je ve slevách. To je další plýtvání. My si nevážíme té ceny. Furt musíme někomu zlevňovat. My ve firmě pracujeme s těmi řetězci. Snažíme se dělat osvětu. Snažíme se jim vysvětlit, že to není dobré. Všichni to ví, ale nejsou schopni z té spirály vypadnout. V České republice se vytisknou 4 miliardy 20stránkových letáků ročně. Ročně na jednoho občana, který využívá letáky, padne třeba 120 stromů. To jsou hrozitánská čísla,“ vysvětluje v Rozhovoru Martina Minhy vizionář Tomáš Formánek.

Tomáš Formánek vystudoval Vysokou školu chemicko-technologickou v Praze. Je expertem na produktový vývoj, logistiku a marketing a spolumajitelem společnosti Logio, která se specializuje na komplexní řízení dodavatelských řetězců. Firma se vedle toho snaží i o určitou osvětu například v oblasti plýtvání potravinami. Pořádá Logio snídaně, na kterých se s lidmi různých generací řeší závažná témata týkající se převážně budoucnosti naší planety. Vizionář Tomáš Formánek také sám přispívá na internetový blog firmy, kde jsou autorské články obohaceny o výstižné infografiky. Spolupracuje i s iniciativou „Můžeš podnikat“, ve které se snaží přesvědčit studenty středních škol, aby věřili ve své cíle.

Dá se obecně říct, jak moc dnes velké firmy plýtvají?

My jsme v Logiu schopni ušetřit každé firmě třeba 20 % vázaného kapitálu v zásobách. Jsme schopni třeba i snížit počet kamionů, které rozváží jejich zboží, o 15 %. A to je to matematické vyjádření toho, kolik dnes ty firmy plýtvají. Úplně zbytečně to firmy platí, úplně zbytečně ty kamiony jezdí po silnicích a úplně zbytečně je třeba Jižní spojka přecpaná. Přitom každý čtvrtý kamion na cestě je zbytečný. Pokud by se ty zbytečné kamiony vyskládaly za sebe, tak je to řada z Prahy až do Humpolce.

Jak neplýtvat potravinami? „O jídle musíme přemýšlet. A nenakupovat zbytečně moc,“ říkají odborníci

Nakupování potravin – nákup – supermarket

Nejsou to pěkná čísla. Podle údajů OSN každý rok jenom v Evropské unii vyprodukujeme 88 milionů tun potravinového odpadu. Konkrétně to třeba znamená, že 45 procent ovoce a zeleniny nikdy nesníme, stejně tak zbytečně zabijeme asi 75 milionů krav. Plýtvání potravinami přitom považují za vážný problém jen dvě pětiny Čechů, jak ukázal průzkum Sociologického ústavu Akademie věd. Jak se dá předejít hromadám nevyužitého jídla?

V čem se plýtvá nejvíc?

Plýtvá se podle mě zbytečně moc lidským potenciálem. Do toho jsme země křečků. Plýtváme zásobami. Praha je celá rozesetá velkými sklady. Každý sklad je o třetinu větší, než by měl být. Hodně se plýtvá v distribuci. Kamiony jezdí hodně často nevytížené. Spousta aut, které vidíš, způsobí kolony. A nevezou vlastně vůbec nic.

Pokud je na zboží štítek se slevou, je ta cena za ten produkt opravdu ponížena o to slibované procento?

Často asi ne. Často je to o tom, že ta regálová cena je vysoká. Zboží se za ni neprodává. Proto je ta promoční často standardní. Nebo to je postavené na principu Black Friday. Obchody zdraží a pak nasadí brutální slevu, takže to koupíš nakonec za standardních podmínek. Za cenu, která je nasazená po celý rok.

Proč bychom si měli začít vážit toho, co jíme? Proč by měli muži dávat na Valentýna mrkev místo růže? A proč je cestování potravin velké téma? Názory vizionáře Tomáše Formánka se dozvíte ve velkém rozhovoru Martina Minhy.

Spustit audio

Související