Východiska: DIY žurnalismus 21. století v Rumunsku

6. březen 2014

Casa Jurnalistului sídlí v rodinném domě v rezidenční oblasti na okraji centra Bukurešti. Je takovou rumunskou, skutečně lokální obdobou nezávislého mediálního hnutí Indymedia. Casa Jurnalistului založilo několik mladých novinářů na volné noze jako protipól vůči korporátním nebo veřejnoprávním médiím v Rumunsku.

Poprvé jsem je navštívila, když uspořádali večírek na počest nové knihy Adriana Schiopa o bukurešťském ghettu. Podruhé jsme přišla přes den, v kuchyni usilovně pracovalo několik novinářů na laptopech, někdo další vařil oběd. Takhle nějak funguje DIY žurnalismus 21. století. O této iniciativě jsem si povídala s Vladem Ursuleanem, jedním ze spoluzakladatelů.

Mohl bys popsat iniciativu Casa Jurnalistului?
Přemýšlel jsem o domě, který by byl takovou základnou pro novináře na volné noze. Byl by to otevřený dům, jako u kováře, lidi se zastaví na kus řeči. Na jedné straně mi lidi říkali, že je to utopie, na straně druhé měli nápady, co s tímto utopickým barákem udělat.

Na jakém modelu fungujete?
Nikdo nemá model, my také ne, ale snažíme se přežít co nejdéle, abychom nějaký našli. Hlavním cílem je, aby ten model mohl být replikovatelný ostatními. Prostě vytvořit alternativu k mainstreamovým médiím. Aby to byl více otevřený zdroj, médium, které by fungovalo jako torrent.

Témata, kterým se ve svých článcích věnujete, jsou například korupce ve státním aparátu nebo environmentální otázky, které byly hlavně v Rumunsku za poslední rok velmi aktuální. Byly i přímým důvodem masivních protestů.
Narodili jsme se v zemi, která je pro žurnalismus skvělá. Po finanční stránce je to bída, ale z antropologického hlediska je to vynikající. Protože tato společnost a její struktury jsou v bodu stabilizace. V 90. letech tady panoval chaos, nikdo nevěděl, co se děje, a to by nebyl vhodný čas, protože my bychom to také netušili. Dnes máme internet a zkušenosti z posledních 20 let, máme přístup k informacím, ale pořád to tady není tak ustálené jako v USA nebo západní Evropě. Takže můžeme dělat zajímavé reportáže a něco tady změnit.

03075937.jpeg

Minulý rok v Rumunsku, podobně jako v dalších krajinách východní Evropy, proběhly občanské protesty. Ulicemi Bukurešti v září 2013 prošlo více než 20 tisíc lidí. Někteří v souvislosti s místními protesty zmiňovali i hnutí Occupy.
Bylo jasné, že je to určitý „wake-up“ call pro tuto generaci. Všichni měli pocit, že by měli něco dělat se svými životy, ale netušili, co přesně by to mělo být. Nechtěli tuto zemi opustit, ale také nevěděli, co tady. A najednou se to změnilo, nejenom kvůli protestům, ale ty je vyhecovaly k tomu, aby začali něco tvořit, aby si plnili své sny.

21st century DIY journalism in Romania
Casa Jurnalistului is based in a family house in a residential area at the outskirts of Bucharest city centre. It is a sort of truly local, Romanian version of the Indymedia initiative. Casa Jurnalistului was established by several young freelance journalists, as an antidote to corporate and public media in Romania. I visited them for the first time, when they organised a launch party for Adrian Schiop's new book. Second time, I came during the day, several journalists were busy working on their laptops, while someone else was cooking lunch. This is how DIY journalism of the 21st century works. I spoke about this initiative with one of its co-founders, Vlad Ursulean.

Can you describe how all this came about?
I was thinking about a house of a freelance journalist, an open house, like a blacksmith that lives in a place, and works in the front, and people can come and chat with him. I was surprised that on one hand, people were telling me it was an utopian idea, and on the other, they were coming up with all these new ideas, about what this house, this utopian house, could be.

What is your modus operandi?
Nobody really has a model right now, we don´t either. We´re trying to survive long enough to find one. The idea is to find a model that can be replicated by others, so we can make an alternative to the mainstream media. A more open source medium that works like a torrent.

The topics, that appear in their articles, are for instance, corruption in the state system or environmental issues, which at least in Romania, have been hotly debated in Romania in the last year. They also spawned the massive protest of last year.
It just happens, that we were born in a place that is good for journalism. Financially it is horrible, but from an anthropological point of view, it´s the greatest. Because the society is at the point of settling in structure. We had some chaos in the 90ties, and no one really knew, what is happening, and that wouldn´t have been a good place and time because we wouldn´t have known either. Now we have the internet, we have some experience from the last twenty years, we have all kinds of information, but things are not settled in like in the US or Western Europe. So we can make better stories out of it, and we can really change things.

Last year, in Romania, similarly to other Eastern European countries, civic protests took place. Through the streets of Bucharest, more than 20 thousand people marched in September 2013. The Occupy movement was mentioned in connection.
It became clear that it was a wake-up call for this generation, that really wanted to do something. Everyone had a feeling that they should be doing something with their lives, but they don´t have any idea what, they don´t really want to leave this country, but they don´t know what to do here. And now everyone suddenly came up with ideas, not only with the protests, but they stirred them up. People started to set up these minor start-ups follow their dreams more.

Links:
http://casajurnalistului.ro/

autor: Lucia Udvardyová
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.