Výjimečný zabiják. Druhá sezóna American Crime Story upřednostňuje před Versacem jeho vraha

11. květen 2018

První řada seriálu American Crime Story se zaměřila na rekonstrukci procesu s O. J. Simpsonem. Nešlo jen o strhující soudní drama, ale o komplexní rozbor rasové problematiky v americké společnosti 90. let i charakterovou studii hlavních protagonistů nechvalně proslulého procesu. Druhá sezóna má zdánlivě užší rozptyl. Vražda Gianniho Versaceho sice otřásla světem, ale z povrchního hlediska šlo jen o vraždu celebrity módního světa.

Pilotní díl seriálu American Crime Story: Versace může skutečně působit dojmem lehce bulvární rekonstrukce vyztužené italskou operou. Oproti střídmému stylu první série sahají tvůrci pochopitelně k rozmařilým kulisám, expresivní hudbě i melodramatickému nádechu. Gianni Versace naposledy vydechne na schodech své opulentní vily v Miami. Jeho vrahem je Andrew Cunanan, muž s filipínskými kořeny, vybraným chováním a reprezentativním vzhledem. Úvod seriálu naznačí, že se oba muži znali z minulosti a v jejich vztahu bylo cosi, co Andrewa dohnalo k tomu, aby 15. července 1997 zmáčkl spoušť pistole, kterou ukradl jedné ze svých předchozích obětí.

Couvání v čase

Zatímco příběh O. J. Simpsona sledovala první sezóna víceméně lineárně, Versace volí odvážný a divácky náročný model couvání v čase – po stopách vzestupu Versaceho impéria, ale především po stopách Andrew Cunanana. Slavný módní návrhář byl totiž poslední obětí v řadě celkem pěti vražd, kterých se mladík dopustil. American Crime Story ale není jen rekonstrukcí zabijáckého amoku muže, kterého jeho okolí znalo coby šaramantního, kultivovaného a sečtělého gaye, jenž se narozdíl od mnoha dalších nijak netajil svou orientací.

ze seriálu American Crime Story: Versace

Cunanan je vyobrazený jako mladík s nesmírnými ambicemi, který je celý život přesvědčený o své výjimečnosti. Přitahují ho selfmademani, lidé, kteří ušli dlouho cestu ze dna až na vrchol. Andrew cítí, že má nárok a schopnosti být stejný. Na rozdíl od nich ale odmítá jakoukoli tvrdou práci. Už díky výchově si osvojí mentalitu prince, který vyžaduje umetenou cestu vzhůru. To, co se odehraje během několika dní v roce 1997, je jakousi svéráznou mstou jedince, který se cítí zrazený – svými přáteli i společností. Manipulativní, chladnokrevný psychopat se pokouší pohodlný život získat svými rétorickými schopnostmi a šarmem. Když selže, vezme do ruky zbraň a nekompromisně spálí všechny mosty.

Nejdřív mrazení, potom empatie

American Crime Story je paradoxně mnohem více fixovaný na estetickou stylizaci zabijáka než jeho nejslavnější oběti. Gianni Versace je jen vedlejší figurou, jejíž osud slouží jako vedlejší paralela k Andrewově pouti do Miami. Scény s italským návrhářem navíc patří ke slabším místům seriálu. Jsou pře-estetizované a připomínají telenovelu, zatímco vitální materiál seriálu sebevědomě přináší brýlatý psychopat, s nímž couváme časem až k traumatu, jež předurčilo jeho chování i brutální finále celého případu. Seriál obrací divácká očekávání naruby – napřed sledujeme vraždy, až pak se dozvídáme víc o obětech a jejich vazbě na charismatického lháře a manipulátora. Napřed přichází mrazení, až pak pochopení a empatie. American Crime Story se tak do značné míry vyhýbá bulvární rekonstrukci, zároveň nezapře, že je to seriál do značné míry uhranutý bizarním Cunananovým smyslem pro vražedný glamour.

ze seriálu American Crime Story: Versace

Vrah sám sebe nevidí jako zakrvaveného zabijáka, ale jako aktéra v uměleckém díle osobní pomsty. Versace navrhuje výstřední kostýmy, Cunanan s pistolí aranžuje brutální melodrama, v němž on sám hraje génia i oběť osudu. Větší vizuální i hudební stylizace skutečně American Crime Story propůjčují jistý nádech vražedné balady. Balady, která obvykle začíná něčí smrtí, teprve potom objasní, co k ní vedlo. Pod scénářem je podepsaný uznávaný britský prozaik Tom Rob Smith, který se proslavil „stalinským thrillerem“ Dítě číslo 44, v němž zkoumal řádění masového vraha ve společnosti, která si zvykla zločiny přehlížet a nosit masky. V méně známém, ale o to pozoruhodnějším thrilleru Farma se zaměřil na téma vztahu rodičů a dětí vnímané mimo jiné prizmatem menšinové sexuální orientace; na utajené kostlivce ve skříni.

Příběhy jsou víc než důkazy: The Night Of a People v. OJ Simpson patří k nejlepší letošní quality TV

03688159.png

Minisérie American Crime Story: People v. OJ Simpson rekonstruuje nejsledovanější soudní proces historie USA s milovanou celebritou v pozici obžalovaného z vraždy. Koncem srpna pak skončí druhá výjimečná limitovaná série, jejímž jádrem je soudní proces – noirové krimi The Night Of. Hlavním podezřelým z brutální vraždy je ve druhém příběhu dvaadvacetiletý vysokoškolský student z dobré rodiny. Odpověď na divácké dilema, zda je skutečně jen obyčejným klukem omylem vhozeným do alternativního světa amerického systému spravedlnosti, si nad poměry komplexní seriál nechává až na poslední chvíli.

Odlišnosti jako vražedný nástroj

Podobný motiv se prolíná i Versacem. Cunanan se pohybuje v gay komunitě, která je postavená na pečlivém skrývání a popírání. To jeho lžím a zdánlivé otevřenosti dává sílu. Zdá se, že on jediný se za nic neskrývá. Odmítání gay komunity většinovou společností zároveň vede k tomu, že Cunananova vražedná pouť je vyšetřovateli částečně marginalizována jako další důkaz perverznosti gay subkultury. Musí zemřít někdo skutečně slavný, aby začala být případu věnována dostatečná pozornost. American Crime Story proto i nadále zůstává seriálem, který se zabývá zvláštním konfliktem mezi rasou, sexuální orientací a hvězdným glamourem, který funguje jako privilegium.      

Jedním z ústředních motivů seriálu jsou tajemství ukrytá ve skříni a coming outy. Vůbec nejpůsobivější díl seriálu přináší paralelní vyprávění o ostře sledovaném coming outu Versaceho a jedné z Cunananových obětí Jeffa Traila, muže, kterého sexuální orientace stojí místo důstojníka u amerického námořnictva. V nejlepších momentech American Crime Story užívá mediálně propraný případ jako nástroj k proniknutí k hlubším sociálním mechanismům přijetí a nepřijetí odlišnosti. Odlišnosti, kterou Cunanan sám používá jako vražedný nástroj.

ze seriálu American Crime Story: Versace

Soudní pře kolem viny a neviny O. J. Simpsona v první sezóně byla nepochybně koherentnější a dramatičtější. Versace i díky odvážné struktuře nabízí poměrně obtížně vstřebatelný zážitek, když divákovi upírá tradiční žánrové rozkoše. Upírá je v podobném duchu, v jakém Cunanan nakonec upřel zadostiučinění svým pronásledovatelům, když si v miamském hausbotu těsně před zatčením prohnal kulku hlavou. Druhá sezóna American Crime Story je přesto pozoruhodným příběhem dvou mužů, kteří baží po dokonalosti a uznání celého světa. A je to paradoxně ten méně známý a morálně zcela nepřijatelný, kdo si nakonec urve větší porci pozornosti.

Hodnocení: 80%

autor: Vít Schmarc
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.