Vysněné země. 12 tipů z Febiofestu

20. březen 2019

Oscarové hvězdy, asijské hity, komedie, dramata a sportovní i hudební dokumenty… Čtveřice filmových publicistů z pořadu Reflexe vybírá z programu letošního Febiofestu.

26. ročník mezinárodního filmového festivalu Febiofest

26. ročník mezinárodního filmového festivalu Febiofest během devíti dnů nabídne více než 150 filmů v šestnácti sekcích. K již etablovaným sekcím jako Asijský pohled, Docs nebo Made in USA letos poprvé přibyla také sekce Classics, která uvede nově restaurovaná a digitalizovaná klasická díla světové kinematografie. Po skončení pražské části se Febiofest formou ozvěn přesune také do regionů. Filmoví publicisté Vladimír Hendrich a Dan Krátký spolu s moderátory filmových reflexí přinášejí své tipy, co na letošním Febiofestu rozhodně neminout – ať už vítěze festivalu v Locarnu, oscarové laureáty nebo pozitivně přijaté snímky z přehlídky v Benátkách.

Z filmu Kdyby ulice Beale mohla mluvit, režie Barry Jenkins

Hotel na břehu řeky, r. Hong Sang-soo,

Vladimír Hendrich: „Renomovaný jihokorejský tvůrce točí hodně filmů, tentokrát půjde o melancholickou komedii o stárnoucím básníkovi.“

Dan Krátký: „O Hong Sang-soovi se v posledních letech říká, že tak trochu recykluje sám sebe – a Hotel na břehu řeky přichází s dvojgeneračním dojemným příběhem, který by tuhle pověst mohl zrušit.“

Kdyby ulice Beale mohla mluvit, r. Barry Jenkins

Šárka Gmiterková: „Melodrama odehrávající se v Harlemu v 70. letech; jasná proklamace, co to znamenalo být Afroameričanem v 70. letech minulého století. Důstojný a zdařilý následovník oscarového hitu Moonlight.“

Z filmu Popel je bílý jako sníh, režie Jia Zhang-ke

Popel je bílý jako sníh, r. Jia Zhang-ke

Vladimír Hendrich: „Tvorbu tohoto režiséra, který se původně věnoval malířství, psal romány a založil studio experimentálního filmu, znám velmi málo. Jeho novinka bude vyprávět příběh emancipované drsňačky, která se zamiluje do nevýznamného mafiána, a v důsledku ukazuje sociální proměny dnešní Číny.“

Vox Lux, r. Brady Corbet

Pavel Sladký: „Na tenhle film jsme zvědavý asi nejvíc. Druhý celovečerní film režírovaný Bradym Corbetem, který sklidil nadšené ohlasy v Benátkách a tohle je první česká příležitost tento film vidět.“

Z filmu Vox Lux, režie Brady Corbett

Vysněná zem, r. Yeo Siew Hua

Dan Krátký: „Vítěz Zlatého leoparda z festivalu v Locarnu z mé strany představuje složité doporučení. Viděl jsem ho před několika měsíci, na první setkání se mi tolik nelíbil, ale přesto ho nemůžu dostat z hlavy. V estetice neonového města a písečných kopců se prolíná kus singapurské historie; západní vliv, skrz který byl Singapur založen, ale i pozdější řízená modernizace ve 20. století. Strašně hezky se na to kouká, dám tomu druhou šanci.“

Z filmu Vysněná zem, režie Yeo Siew Hua

Alfa, právo zabíjet, r. Brillante Mendoza

Dan Krátký: „Zní to trochu jako akční film se Stevenem Seagalem, který se v programu může lehce ztratit. Režisér Mendoza na jednu stranu umí sociálně uvědomnělý a neokázalý art, na stranu druhou bezostyšně využívá žánrové konvence – a to není úplně tradiční festivalová poloha. A právě Alfa, právo zabíjet slibuje ideální kombinaci těchto rovin.“

Dokážete mi kdy odpustit?, r. Marielle Hellerová

Šárka Gmiterková: „Oscarový herecký hit je založený na memoárech americké spisovatelky non-fikce Lee Israelové. V hlavní roli břitce zábavného, ale zároveň melancholického příběhu o přátelství dvou starších queer postav září Melissa McCarthyová, dosud známá hlavně jako komička.“

Z filmu Dokážete mi kdy odpustit?, režie Marielle Hellerová

Svatý závod, r. Méryl Fortunat-Rossi, Valéry Rosier

Šárka Gmiterková: „Francouzský dokument z prostředí Tour de France, který se nevěnuje samotným závodníkům, ale fanouškům rozesetým po trati, vyčkávajícím na svištící peleton. Myslím, že to bude lehce bizarní a velmi francouzské.“

Z filmu Svatý závod, režie Méryl Fortunat-Rossi, Valéry Rosier

Free Solo, r. Jimmy Chin, Elizabeth Chai Vasarhelyiová

Pavel Sladký: „Oscarový laureát ukazuje, kam se posunuly sporotovní a outdoorové filmy v posledních letech. Skvěle nasnímaný portrét špičkového horolezce Alexe Honnolda představuje vynikající sportovní i osobní drama.“

Friedkin Uncut, r. Francesco Zippel

Vladimír Hendrich: „Portrét vynikajícího technika amerického filmu Williama Friedkina, kde promlouvají lidé jako Quentin Tarantino a další zajímaví filmaři. Nejsem tolik příznivcem jeho snímků Vymítač ďábla nebo Na lovu, ale hrozně se mi líbí první díl Francouzské spojky nebo jeho remake Mzdy strachu a proto jsem na Friedkinův portrét zvědav.“

Z fimu The Sisters Brothers, režie Jacques Audiard

Špatná pověst, r. Kevin Kerslake

Vladimír Hendrich: „Biografický dokument o životě americké rokenrolové zpěvačky a kytaristky, kterou znám minimálně, ale ve filmu vystupuje celá řada zajímavých osobností. Režisér Kerslake má na svědomí řadu videoklipů pro skupiny Rolling Stones nebo Nirvana, a natočil dokument o první punkové skupině The Ramones.“

The Sisters Brothers, r. Jacques Audiard

Pavel Sladký: „První anglicky mluvený, westernový film Jacquesa Audiarda provázely v Benátkách velmi pozitivní kritické reakce. Jeho kinodistribuce v Česku není jistá, a tak se Febiofest jeví jako jediná zaručená možnost.“

autoři: Pavel Sladký , Šárka Gmiterková
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.