Výtvarníci Tóth a Tichoň objevují 'nové světy'

16. únor 2010

Galerie Dea Orh je v Praze otevřená půl roku. Je strategicky umístěna u Staroměstského náměstí. Její předností je zájem nejen o etablované, ale i o začínající umělce. V této galerii propojili svou tvorbu čeští umělci Štefan Tóth a Pavel Tichoň při výstavě s názvem Důležité je to, co chybí.

Šestatřicetiletý Štefan Tóth se ve své předchozí tvorbě věnoval zejména přivlastnění, zcizování a přetváření děl německého malíře Neo Raucha. Jeho momentální abstraktní obrazy tvořené klasickou formou nabízejí pohled do jiného světa sytých barev s konceptem, který odhalíte, pokud chcete. Obrazy totiž nemají popisek, nenapovídají názvem, ani jménem autora.

NECHCETE ČÍST? POSLECHNĚTE SI CELOU POZVÁNKU!

Tóth si zahrává s pojmy, ale tváří se při tom velmi vážně. Těžko říct, zda je to umělecká provokace, nebo reálný výzkum sémiotiky. Oproti němu je třicetiletý Pavel Tichoň jasnější, minimalistický výtvarník, jehož smysl pro humor se odráží ve všech dílech, kterými jsou mimo obrazů i krátké video sekvence. Z pláten je cítit vliv Milana Knížáka, u kterého Pavel Tichoň studoval intermediální školu.

Podobnost prací obou výtvarníků je v barvě a v objevování "nových světů". Štefan Tóth používá jako své médium nejklasičtější způsob abstraktní malby, Pavel Tichoň mixuje barvy do obrysů zvířat, která stojí v obraze coby poleva bláznivého cukráře. Dílo Tichoně se vymyká obyčejnosti, s moderní tendencí objevování něčeho nového, šokováním a energickým vyjádřením s pomocí všeho, co mu přijde pod ruku. Oproti tomu je Štefan Tóth klasikem, není ale právě tato klasičnost, kopírování a přejímání větším vzdorem než minimalistická nekonformita Pavla Tichoně?

Můžete to sami porovnat v galerii Dea Orch do 13. března.

autor: Barbora Sedláčková
Spustit audio