XIII. století: Putování v gotickém přítmí (o desíti zastaveních)

XIII. století

Tenhle rozhovor byl celý směřován k boxu, který XIII. století vydalo koncem minulého roku pod názvem Pandora. Ten obsahuje deset cédéček, tedy deset alb XIII. století za čtvrt století fungování. S Petrem Štěpánem, vůdčí postavou formace a autorem všech textů a drtivé části muziky, jsme probírali okolnosti vzniku jednotlivých nahrávek a zasazovali je do širšího kontextu Petrova uměleckého světa. Ten vedle hraní s kapelou obsahuje sólovou tvorbu, tvorbu pro divadlo, a dokonce herectví.

V roce 2009 se nejznámější gotická kapela v České republice s velkou pompou vrátila na scénu. Co donutilo Petra Štěpána vstoupit podruhé do stejné řeky? Osobní umělecký přetlak? Enormní zájem posluchačů? Tehdejší podporovatel – obchod Nosferatu? „Ani jedno. Konečně se nám po letech podařilo sehnat vhodnou zkušebnu. Ti, co stojí blízko kapely, ví, že nějaké ‚lákavé‘ nabídky na nás neplatí. My musíme v sobě najít vlastní motivaci, abychom se pustili do práce,“ odhaluje pozadí návratu XIII. století zpěvák.

XIII. století toho zažilo spoustu. Přerod z legendárních pankáčů Hrdinové nové fronty v průkopníky gotiky, která u nás nikdy neměla na růžích ustláno. Překvapivý úspěch u domácích posluchačů, a když se zdálo, že dny jihlavských originálů jsou sečteny, tak ještě překvapivější průlom v zahraničí, především v sousedním Polsku, kam na koncerty kapely chodí stovky posluchačů. „Hodně vděčíme hudebnímu redaktoru a moderátoru Tomászi Beksinskému. Ten nám zde otevřel dveře a připravil půdu. Lidi nám najednou začali posílat poštou, protože ještě nebyl internet, články, které se o nás začaly objevovat v polských magazínech. Myslím si, že to bylo právě spojené s Tomászovou propagací. Potom se naše hudba díky němu dostala i k promotérům a lidem, kteří dělají největší středoevropský gotický festival Castle Party, a odtud jsme potom dostali v roce 1999 nabídku na vystoupení. Příští rok jsme zde už vystoupili jako headliner,“ shrnuje v rozhovoru Štěpán.

V rozsáhlém rozhovoru dojde i na povídání o inspiraci zahraničním gotickým děním ao srážce s domácí realitou, nekompetenci tehdejšího odborného tisku a jeho odmítnutí kapelou. Dále na inspirace vampyrismem, Rumunskem, literaturou i na úsměvné připomínky stran Petrova specifického vyzdobení bytu v letech devadesátých. Na závěr kapela prozradí, co speciálního si připravila na jediné vystoupení v roce 2017 v Praze, které proběhne už 22. dubna v klubu MeetFactory.

Další články autora