Z dálky vypadá jako peklo, ale když se přiblížíte… Maďarský režisér Mundruczó o uprchlické noir sci-fi Měsíc Jupitera

27. duben 2018

Thriller z blízké budoucnosti Měsíc Jupitera vypráví příběh uprchlíka, kterého při přechodu maďarských hranic zastřelí policie. Místo, aby uprchlík zemřel, přibyde mu schopnost létat… A setkává se s vypočítavým doktorem Sternem.

„Současná situace v Maďarsku je žhavá,“ říká režisér Kornél Mundruczó. „Bojuje se proti univerzitám, Bruselu, proti všem.“ Maďarskému filmu se přesto daří a politika na jeho financování doléhá méně těžko než na divadla. Mundruczóův film Měsíc Jupitera navazuje na jeho vizuálně poutavé předcházející snímky Delta nebo Johanna, ale zároveň se vztahuje ke žhavé současnosti.

„Měli jsme Měsíc Jupitera už skoro celý připravený, když migrační krize vypukla. Na titulní straně scénáře stálo „někdy v budoucnosti“ a najednou ta budoucnost nastala. Nejsem ten typ režiséra, co by zpracovával žhavá témata. Věřím v podobenství, symbolizaci a poezii. Ale v životě nastanou chvíle, kdy se musíte rozhodnout, jestli do něčeho jdete, nebo ne. A my jsme se rozhodli, že do toho půjdeme, i když to bylo hrozně riskantní. Nikdo tedy od tohoto filmu nemůže čekat jasné sdělení. Je to spíš jako ten obraz od Hieronyma Bosche. Z dálky vypadá jako peklo, ale když se k němu přiblížíte, vidíte spoustu detailů, scénu po scéně. Takhle jsem zachytil ten tlak, co jsem cítil,“ říká Mundruczó v rozhovoru pro Vltavu. Poslechněte si ho v záznamu z pořadu Reflexe – část vám nabízíme i v textové podobě.

Maďarský režisér Kornél Mundruczó

Změnil jste ve svém filmu něco, když jste si uvědomil, že se realita přibližuje tomu, co jste napsal?

Ano.

Co to bylo?

Vystřihl jsem plot. Měl jsem ve scénáři napsaný plot, ale když ten plot vznikl i ve skutečnosti, připadalo mi to moc přímočaré, tak jsem to nechtěl použít.

Film Měsíc Jupitera

Opravdu jste měl ve scénáři scény s protiuprchlickým plotem na hranicích a pak jste to všechno vystřihl???

Ano, přesně tak. A samozřejmě tam byly i další menší změny, ale nic velkého. K těm malým změnám třeba patřilo to, že jsem musel použít budapešťské nádraží Keleti, protože tam se to všechno odehrává. Bylo by ode mě hloupé, kdybych scény natočil jinde. Ale zbytek zůstal více méně tak, jak byl napsán.

Film Měsíc Jupitera

Mohl byste trochu popsat duchovní rozměr svých filmů? Mám dojem, že je v nich zobrazován svět ve stavu naprostého chaosu, rozkladu, ale jsou tam vždy silné duchovní momenty, a to nejenom v tom posledním filmu.

Ano, rozhodně, ve filmu je také zobrazena transcendentální cesta jedné ztracené duše. Doktor Stern je hajzl, pije, nikoho nemá rád, lže, o nikoho se nestará, je strašně sobecký a najednou se setká se zázrakem. Na začátku ho chce jenom využít pro sebe, tak jak to on dělá, ale pak se poučí. Myslím, že jsme ztratili jakousi víru, a to nejenom z křesťanského pohledu. Proto jsme tak naplněni strachem, nejenom já, ale celé národy. Uvnitř společnosti vládne tolik neznámých strachů, se kterými se dá snadno manipulovat a zneužívat je v rámci populismu k získání moci.

Film je rozhodně nejenom o létání, ale také o zahrávání si s lidmi. Já těmto příběhům věřím. A také tomu, že musíme jaksi iracionálně čelit svým kořenům, své historii. Podobně to bylo trochu zobrazeno i v mém filmu Bílý Bůh. Nemá to daleko k tomu, co ve filmu Bílý Bůh představoval ten pes. Tady to mnohem hravějším způsobem představuje létající uprchlík.

Film Měsíc Jupitera

V Měsíci Jupitera máte skvělé akční scény. Létání, teroristický útok, automobilovou honičku… Je to něco, čemu byste se chtěl věnovat více, abyste se dostal na Západ?

Ne, to nebyl můj záměr. Do tohoto filmu se to ale opravdu hodilo. Chtěl jsem ty zázraky, to létání, zobrazit realisticky, a také jsem chtěl pomocí žánru získat odstup od společenského významu filmu a naznačit, že žijeme ve stylizovaném světě. Nebylo to nakonec nic tak složitého.

Film Měsíc Jupitera

Ve filmu je mnoho náboženských odkazů. Uprchlíka jste zobrazil jako někoho mezi andělem a Ježíšem. Je to také film o islamofobii? O nenávisti vůči náboženství?

Podle mě je to skvělý protiklad, že můžete pro zobrazení anděla uprostřed Evropy použít osobu muslimského vyznání. Vím, že je to provokativní, ale on pro mě představuje spíš anděla než Krista. Ve filmu ukazuji, že skutečný anděl vypadá jako člověk. Ale to není pravda, je to jen přelud. Pro mě je ten film hrou. Je to typický příklad filmu o tom, co by se stalo kdyby. Představme si, co by stalo, kdyby uprchlík uměl levitovat. Vím, že to není snadné zachytit, ale to je moje práce…

Film Měsíc Jupitera

Ve filmu se dají snadno rozpoznat motivy superhrdinů z komiksů, ale také odkazy na film noir, že ano?

Ano, jsou tam prvky sci-fi, je to hodně ovlivněno sci-fi 80. let, najdeme tam jakousi zasmušilou atmosféru. Zároveň jsem nechtěl natočit film o současnosti. Odehrává se to někdy v blízké budoucnosti, ne přesně dnes a tady. Pořád je to jen podobenství, příběh.

Film vstupuje do českých kin a zároveň je ke zhlédnutí online zde.

Přeložila Anna Žilková

autor: Pavel Sladký
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.