Zajímá mě zdánlivý neúspěch, je to dobrý diagnostický nástroj, říká nová rektorka AVU Topolčanská

15. prosinec 2021

Architektka a vysokoškolská pedagožka, která pracovala v akademickém výzkumu i praxi, na nezávislých edukativních a výstavních projektech v galeriích, Maria Topolčanská byla zvolena rektorkou Akademie výtvarných umění v Praze. „Moje funkce bude důležitá, můžeme možná začít uvažovat o mnoha jiných způsobech vedení institucí ve vzdělávání nebo kultuře,“ říká budoucí rektorka.

„Ženy ve vedoucích pozicích nejsou projev nějakého trendu, je to nezvratné,“ dodává ke svému zvolení Topolčanská. Sama na AVU několik let přednáší a kontaktu s výukou se nechce ani ve své nové funkci vzdát. „Rozhodně se plánuji dál věnovat výuce, zabezpečuje to důležitou, jakkoli svízelnou vazbu s tím, co ten pedagogický proces je,“ říká.

V blízkém kontaktu se svými kolegy a kolegyněmi, ale hlavně se studentstvem chce aktivně řešit aktuální témata, která rezonují nejen uměleckým vysokým školstvím. „Nad tématy inkluze a ekologické ostražitosti jsem strávila hodně času diskuzemi se studenty, kteří jsou na AVU velmi zodpovědně přemýšlející,“ vysvětluje Topolčanská.

Čtěte také

Dodává také, že považuje právě studentstvo i vyučující za odbornou společnost, která se k daným tématům bude nadále vyjadřovat v rámci různých interních skupin a komisí „Nejsem, na rozdíl od ostatních kandidátů, příznivkyní rolí externích ombudsmanů, pokusím se prosadit ekologické myšlení do všech momentů, kde se o něčem rozhoduje,“ dodává.

Pozornost, kterou chce nadále ve své funkci směřovat převážně k lidem, kteří celou školu vytváří, věnuje i tématům jako nerovný přístup nebo vyvážený pracovní a osobní život. „Jedním z důležitých bodů mého programu, se kterým jsem předstoupila před akademický senát, bylo zavádět standardy rovnováhy života a práce,“ popisuje vize, které mají AVU posunout ve zdravém vývoji.

Ke kandidatuře se Maria Topolčanská rozhodla na popud studentů a studentek, jejichž osobní zkušenost a náhled na AVU je pro ni důležitý. „Úspěch se tematizuje často, musí se vykazovat. Proč ale dojde například k dobrovolnému přerušení studia? Jak u studujících, tak u vyučujících mě zajímají negativní rozhodnutí,“ vysvětluje budoucí rektorka.

Jak se Topolčanská staví k tématu nedostatku a metodice využívání soukromých zdrojů při sestavování rozpočtu, zjistíte v rozhovoru.

Spustit audio