Zeitgeist Tony Hawk’s Pro Skater. Jak skateboardingová herní série formovala hudební vkus generace

7. říjen 2020

Od videoherních automatů přes domácí konzole až po osobní počítače, a dokonce mobilní telefony ušel videoherní průmysl za čtyřicet let velký kus cesty a hudba ve hrách jakbysmet. Je však hra, která se nesmazatelně zapsala svým hudebním podkresem do srdcí fanoušků – série Tony Hawk’s Pro Skater.

Nástup výkonných zvukových karet ve videoherních konzolích a osobních počítačích a také příchod nosičů CD-ROM zapříčinil boom orchestrální a licencované hudby ve videohrách. Ať jde o spanilé jízdy v sérii Grand Theft Auto, skákání po plošinách jako Mario, abychom získali princeznu, anebo dokončení padesátitisícového komba v Tony Hawkovi, hudba, která nás při našem vtělení se do protagonisty provází, je základ vzpomínek, které v nás zůstávají.

Sérii Tony Hawk’s Pro Skater pomohla k úspěchu jednoduchost ovládání bez důrazu na realističnost, neokoukanost skateboardingu a samozřejmě posvěcení Tonym Hawkem samotným. Ten několik měsíců před vydáním hry v roce 1999 pokořil na tehdejších závodech X Games pro mnohé nepřekročitelný milník – otočku o devět set stupňů vzduchem.

Čtěte také

„Tony Hawk a jeho videoherní značka udělali ze skateboardingu, do té doby undergroundového sportu, mainstream. To mělo samozřejmě dopad i na hudbu. Soundtrack hry vybíral sám Hawk, který si zvolenou hudbu vždycky spojoval sám se sebou a skateboardingem,“ říká Petr Strecker, redaktor herního serveru Vortex. Zmiňuje například kapelu Goldfinger, které se dostalo velké pozornosti po vydání hry kvůli zahrnutí jejich písně Superman do soundtracku série. 

S ním souhlasí i Jarda Möwald, moderátor pořadu Quest Radia Wave, který dodává, že „možná ta hudba nebyla tak kvalitní, ale strašně dobře tehdy reprezentovala skejťáky. Díky tomu je to taková časová kapsle a člověk tak pochopí, jaká byla tehdejší skejtová kultura“. Jak říká Jarda, díky Tonymu Hawkovi ve svém formativním věku objevil kapely jako Rage Against the Machine či Dead Kennedys. Zato Petr objevil nu-metal, ke kterému se stále vrací a má jej spojený s „dětskou pohodou“.

Jak se vyvinula videoherní hudba v osmdesátých a devadesátých letech? Co zapříčinilo úspěch herní série THPS a boom skateboardingu? Jak byl vybírán soundtrack her Tonyho Hawka? A jaké písně se Petru Streckerovi z Vortexu a Jardovi Möwaldovi vybaví, když se mluví o této herní sérii? Poslechněte si celý příspěvek!

autor: Marek Zavřel
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.