Zemřel Barron Machat. Jeho label Hippos In Tanks změnil současnou hudbu

10. duben 2015
03357669.png

Včera v sedmadvaceti letech zemřel Barron Machat. Příčina smrti ještě není jasná, jisté ale je, že label Hippos In Tanks, který založil, definitivně přepsal hranice elektronické hudby posledních pěti let.

Jedna z nejoblíbenějších utopických představ o internetu od počátku pracovala s myšlenkou, že mezi hudebníkem, nezávislým labelem a posluchačem už nebude stát překážka v podobě kolosu hudebního průmyslu a nutnosti placeného marketingu – že bude jednoduše možné překonfigurovat nastavení celé scény jenom pomocí hudby. Jak už to u utopických představ bývá, i tahle se ukázala být nerealistickou. Existuje ale label, který dokázal, že i malá značka může využít sílu propojené scény a konkurovat zavedeným jménům nejenom pomocí bezmála revolučních nahrávek, ale především díky entuziasmu všech zúčastněných.

Travis Woolsey a Barron Machat, kteří label Hippos In Tanks před pěti lety založili, o sobě od začátku mluvili jako o úderné jednotce – ta měla za úkol přinášet do současné hudby inovativní postupy. Pro tenhle účel zlanařili Hippos vesměs začínající hudebníky, kterým poskytli kromě naprosté kreativní volnosti i sofistikovanou distribuční síť vybudovanou vystudovaným právníkem Machatem. Laurel Halo, jedna z nejrespektovanějších producentek světa současné elektronické hudby, vydala u Hippos dvojici skvělých synthpopových EPček. Daniel Lopatin, známý jako Oneohtrix Point Never, natočil pro Hippos společně s Joelem Fordem retrofuturistické EP pod pseudonymem Games, jedny ze svých prvních písní na Hippos In Tanks vydala i kanadská superhvězda elektronického popu Grimes. Label měl důležité slovo i v renesanci r’n’b, které už je v kontextu indie hudby několik let znovu relevantní – přispělo k tomu i debutové EP Autre Ne Veut, při jehož poslechu si mnozí uvědomili, jaký potenciál se v dnešním r’n’b skrývá.

Jednu z nejdůležitějších desek v katalogu Hippos In Tanks vydal James Ferraro, jehož opus Far Side Virtual zvolil časopis Wire deskou roku 2011. I díky desce, která položila základy mikrožánru vaporwave a jejíž neonové ozvuky slyšíme dodnes v klubové hudbě kolektivů jako Activia Benz nebo Donky Pitch, zvolil magazín FACT Hippos In Tanks labelem roku. Podobně úspěšně atakoval výroční žebříčky enigmatický zpěvák a producent Dean Blunt, jehož deska The Redeemer z roku 2013 uchvátila publikum kombinací emočně intenzivního zpěvu a bezešvého samplingu. Ani to ale není všechno – díky pomoci Hippos In Tanks vypustil do světa svůj mixtape i současný spolupracovník Björk a autor nejlepší desky roku 2014 podle Radia Wave Arca.

Hippos In Tanks si udržel pozici striktně experimentálního labelu, jakéhosi inkubátoru budoucích hvězd, který operuje s omezenými prostředky. I z toho důvodu se musel rozloučit třeba s Laurel Halo, která se upsala labelu Hyperdub, nebo Deanem Bluntem, který svoji loňskou desku Black Metal vydal u Rough Trade. O tom, že na label, který dal hudebníkům zpočátku důvěru a tvůrčí volnost, se nezapomíná, ale svědčí záplavy kondolenčních vzkazů a vzpomínek, kterých byl Twitter ve čtvrtek plný. Kromě zástupců festivalu Unsound nebo třeba vlivného webu Boomkat na Machata vzpomínala právě Laurel Halo, Daniel Lopatin, Ariel Pink nebo Arca. Zatím není jasné, co se bude s labelem Hippos In Tanks dít po smrti jeho zakladatele, jisté ale je, že energie, kterou do svého projektu Machat vložil, by vydržela na několik dalších let plných vášnivého nadšení z dobrodružné a inovativní hudby bez kompromisů.