Ženy v kalhotách: O módě 20. a 30. let s Kateřinou Pioreckou

29. září 2015

Prague Vintage Fair přinesl vedle přehlídek, dražby a prodejní výstavy vintage módy i zajímavý doprovodný program. Jeho součástí byla i přednáška Kateřiny Piorecké, autorky knihy Praha avantgardní, kterou jsem pozvala na rozhovor do Modeschau. Kateřina Piorecká a Eva Bendová z Národní galerie návštěvníkům PVF představily životní styl a módu žen v Československu ve 20. a 30. letech.

„Obě se zabýváme životním stylem ve 20. a 30. letech a kavárnami jako centry tehdejšího intelektuálního života. Eva připravuje knihu o historických i současných kavárnách, která se bude zabývat i jejich architekturou.“ Právě na vybraných kavárnách, osobnostech a jejich stylu společně představily roli žen v tehdejším intelektuálním a uměleckém životě. Velmi zajímavým příkladem silné ženské osobnosti pražské avantgardy je Toyen.

„Můžeme spekulovat o její sexuální orientaci, o tom, proč o sobě mluvila v mužském rodě a proč hledala neutrální pozici, co se týče genderu. Osobně si myslím, že to souviselo s tím, že chtěla být vnímána jako umělkyně, a ne jako žena. Protože ačkoliv už tehdejší žena měla být sportovní, uvolněná, mohla studovat a pracovat, pořád byla hlavně kamarádskou družkou muže. A pozice závislosti na muži umělkyni brzdí a logicky nemůže fungovat. Toyen chtěla, aby za ni mluvila její práce, a ne to, že je žena.“ Ačkoliv Toyen svým pseudonymem i oděvem ženskou stránku své osobnosti potlačovala, nevyhnula se tomu, aby dostávala květiny a byla označovaná za múzu Devětsilu – ne rovnocennou členku, ale múzu, která inspiruje mužské členy skupiny.

03481987.jpeg

Ženy se ve 20. letech oblékaly podle příležitosti, převlékaly se několikrát za den. Nutnou součástí oděvu byly punčochy, rukavice a klobouk a panoval naprostý diktát módních siluet. Mít šaty jiného střihu, než jaký byl trend, bylo faux pas. Ve 20. letech se začaly nosit zkrácené sukně i vlasy. „Velmi zajímavá byla brněnská výstava s názvem Civilisovaná žena, která se odehrála na přelomu let 1929/30. Provokativní byl už její plakát s ženskou hlavou a odstřiženým copem, který symbolizoval odstup od starých povinností a překonaných představ o společenské roli ženy.“

Šlo o výstavu návrhářky Boženy Hornekové, která z ženské garderoby zcela vyloučila sukně. „Navrhla velmi elegantní koncept každodenního oblečení žen, založený na kalhotách různého střihu. Dodržela přitom dobové oblékání podle příležitosti a denní doby i nošení punčoch na podvazky. Karel Čapek ale její kolekci kritizoval s tím, že i mužská móda má své mouchy a jako návrhářka by ji neměla pro ženy jen převzít, ale také posunout novým směrem.“

K módě nošení kalhot v té době zásadně přispěla i filmová ikona Marlene Dietrich. Vůbec největší vliv na módu měla ale v té době tištěná média, spíš lifestylová než čistě módní.

odkazy:
academia.cz/praha-avantgardni
praguevintagefair.cz

Playlist:
Son Lux - Easy, Switch Screens (Joyful Noise Recordings)
Jimmy Edgar - Feel What it Is (Ultramajic)
RVLVR and Johnathan Thomas - Resolve (Internetghetto)
Hermitude- Ukiyo, Sequel Remix (Elefant Traks)
Monte Booker - No No (Zero Fatique)
Premiere - Gita - New Car (uns)
Akeda - Classic (uns.)
The Cactus Channel feat. Chet Faker - Sleeping Alone (HopeStreet Recordings)
Jenny Hval - Kingsize - Kelly Lee Owens Rework (uns)
Quiltland - Detach (amit)

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.