Znovu učíme děti, že můžou spolužákovi dát ruku na rameno, říká terapeutka o situaci ve školách

25. srpen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy děti ve škole, spolužáci, koronavirus

„Před pandemií jsme s dětmi nejčastěji pracovali na vztazích ve třídě, řešili jsme různé spory a podobně. Teď se nám stává, že je v kolektivu i pět dětí, které jdou do úzkosti v momentě, kdy jen mají před ostatními říct, jak se mají,“ říká Aneta Zápotocká, terapeutka a lektorka primární prevence organizace Magdaléna.

Zápotocká se svým týmem navštěvuje základní i střední školy a řeší s dětmi a studenty témata, která je zajímají nebo trápí. „Pro děti není normální být ve skupině, jsou zvyklé na přítomnost jednoho, dvou lidí, kolektiv dvacetičlenné třídy je na ně najednou už moc,“ popisuje své zkušenosti, které nasbírala před koncem školního roku.

Od příštího týdne se její tým začne do škol vydávat znovu. Hlavním tématem bude duševní zdraví, sebeobnova a očistné mechanismy. „Zájem škol je obrovský. Velké téma je hluk ve třídách, i u malých dětí se nově objevuje vulgární chování. Musíme pracovat polehoučku, učíme děti znovu být ve skupině, hrát hry, společně něco zažít. Aby se dokázaly navzájem zase dotknout potom, co byly doteky měsíce tabu. Že i dát někomu ruku na rameno patří do našich vztahů,“ popisuje Zápotocká.

Nejvíc zasaženi jsou podle terapeutky mladí lidé od čtrnácti let výš. „Podle našich dat se mezi nimi ztrojnásobil výskyt depresí, nezřídka se jejich zátěž překlopila do duševních nemocí. A to už se bavíme o dopadech, které se budou řešit roky.“

„Dá se s tím pracovat, ale musí to někdo vědět.“ Poslechněte si Houpačky o primární prevenci ve školách a o tom, jak můžeme dětem ulehčit návrat do nich.

Spustit audio

Související