Režisérka Haruna Honcoop: Budova Transgasu si zaslouží citlivou rekonstrukci

2. říjen 2017

Až do 4. října se v Praze a několika regionech koná šestý ročník mezinárodního festivalu Film a Architektura. Část programu představila ve studiu dramaturgyně festivalu Petra Horká, hlavním tématem byl ale dokument „Na věčné časy – Relikty architektury socialistické éry“ filmařky Haruny Honcoop, která se v uplynulých čtyřech letech zajímala o poválečnou architekturu v jedenácti zemích východní Evropy. Snímek, který vznikl díky režisérčině úžasu z konkrétních budov, měl premiéru v pátek 29. září v nově otevřeném prostoru CAMP v pražských Emauzích.

 „Když jsem asi před čtyřmi a půl lety jela do Rumunska na filmový festival a přišla jsem před budovu parlamentu, vyrazila mi dech. A když jsem zjistila, že ji navrhnula mladá architektka, které v té době bylo 27 let, vyrazilo mi to dech ještě jednou,“ vypráví Haruna. „Tenkrát jsem si v Bukurešti natočila jen krátký film, ale další rok jsem jela do východního Berlína a napadlo mě, že bych se tomu tématu mohla věnovat podrobněji.“ Po nástupu na pražskou FAMU se Haruna Honcoop rozhodnula natočit dokument, výsledkem je hodinový snímek se záběry celkem dvou set staveb.

 Experimentální dokument postrádá tradiční „mluvící hlavy“, důležitou roli v něm hraje hudba, která není pouhým podkresem, ale pojítkem obrazů. „Vedle vlastního natočeného materiálu jsem chtěla pracovat i s dobovými materiály, a to jak obrazovými, tak zvukovými. Výsledkem je koláž smíchaná z proslovů komunistických lídrů, dobových budovatelských písní a zároveň originální elektronické hudby od producentů a skladatelů z jednotlivých zemí,“ vysvětluje režisérka.

Režisérka Haruna Honcoop a dramaturgyně Petra Horká

 V závěru rozhovoru s Harunou Honcoop došla řeč i na objekt Transgasu v pražských Vinohradech. „Něco podobného, jako je Transgas, už nikdy nikdo nepostaví. Tahle originální a neotřelá budova si zaslouží citlivou rekonstrukci, rozhodně nechci, aby ji developeři zbourali a místo ní tam postavili nějakou další unisex kancelářskou budovu.“

 Poslechněte si celý rozhovor s filmařkou Harunou Honcoop a Petrou Horkou, dramaturgyní festivalu Film a Architektura.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka