A Studio Rubín jako líheň divadelních talentů

4. leden 2019

Víc než 50. let slouží sklep v Domě u tří korun na Malostranském náměstí v Praze divadlu. Radim Vašinka ho v roce 1967 získal pro tyto účely a za tu dobu jeho komorními prostory prošli významní divadelníci, jako například Zdeněk Potužil, Ondřej Pavelka, Eva Salzmannová, Petr Kolečko a mnoho dalších. Prostor měl mnoho jmen, ale dnes tomuto divadlo nikdo neřekne jinak než A Studio Rubín.

Pražské A Studio Rubín na Malostranském náměstí se nachází v budově pozdně středověkého „Domu u tří korun“, který byl postaven okolo roku 1465 a později sloužil jako špitál. Po renesanční a později barokní přestavbě byl využíván jako obytný dům a od roku 1967 se v jeho sklepních prostorách usídlilo divadlo. Nejdříve zde působilo Divadlo Orfeus pod vedením principála Radima Vašinky. Základem repertoáru Divadla Orfeus byly hry Jacquese Préverta, Reného de Obaldii, Pierra-Henriho Camiho či Bertolta Brechta. Uváděly se i poetické večery.

Logo

„To byli autoři, kteří psali drobné věci, drobné hříčky. A v silách amatérského spolku, který jsme tehdy byli, nebylo uskutečnit tradičnější pojetí činoherního charakteru, které by navíc do prostředí této scény ani nezapadalo. V tom prostoru to muselo všechno jít ruku v ruce – prostředí, dramaturgie, herecký styl i obecenstvo. Docházelo tam k takové podivné jednotě.“ Takto vzpomínal Radim Vašinka v archivním záznamu Českého rozhlasu na začátky Divadla Orfeus v prostorách Rubínu.

Scénický ekvivalent básně Divadla na okraji

Od roku 1972 v Rubínu působil již stálý a profesionální soubor Divadla na okraji s uměleckým šéfem Zdeňkem Potužilem.

Teatrolog Vladimír Just v knize Proměny malých scén píše, že Divadlo na okraji pod vedením Zdeňka Potužila mohlo realizovat fantazijně nesmírně bohatý, ryze divadelní metaforický jevištní rukopis jen skrze dokonale tvárné, odpsychologizované a typicky groteskní herecké výrazivo zejména ženských opor souboru, kterými byly Iva Hüttnerová, Radka Fidlerová a další.

Herec Ondřej Pavelka

Hudbu pro většinu představení skládá Miki Jelínek. A právě Miki Jelínek byl od roku 1975 uměleckým vedoucím amatérského souboru nazvaného A studio, který působil při Divadle na okraji v podstatě jako líheň mladých talentů. Vedení A studia převzal v roce 1982 Ondřej Pavelka s Evou Salzmannovou.

Eva Salzmannová

Herečka Eva Salzmannová se stala členkou souboru Divadla na okraji v roce 1981, kdy ji režisér a principál divadla Zdeněk Potužil nabídl roli Julie v inscenaci Shakespearovy tragédie Romeo a Julie. „My jsme s Divadlem na okraji patřili, a také nás tam řadili teatrologové, do hnutí studiových divadel 80. let 20. století. Je těžko říci, zda jsme byli underground, protože s tímto slovem jsou dnes spojování umělci, kteří byli v disentu, což my jsme nebyli. Ale rozhodně jsme se odlišovali od pražských divadel té doby, především tedy výrazovými prostředky, které jsme požívali a také dramaturgií. Možná že název divadla byl přesný, byli jsme nějakým způsobem na okraji.“  

Autorské divadlo 

V sezóně 2008/2009 dochází ke změně vedení divadla a A Studio Rubín opět začíná vytvářet vlastní stálý domácí repertoár, který je tvořen autorskými inscenacemi. Uměleckým šéfem se stal na dalších sedm let Petr Kolečko.

Scenárista Petr Kolečko uznává, že jeho nízký věk může být v divadelním prostředí nevýhoda

„Kromě autorského divadla bylo charakteristickým rysem A Studia Rubín i to, že tam divák mohl vidět hodně na těsno herce, kteří jinak působili na velkých divadelních scénách nebo ve filmech. Nemyslím si, že jsme dělali generační divadlo, i přesto, že v A Studiu Rubín tvořilo hodně mých spolužáků z DAMU a tedy vrstevníků. Navíc, do Rubínu jsme také zvali starší herce, kteří měli zájem pracovat s námi mladšími," říká Petr Kolečko. 

Inscenace Federer Nadal, A Studio Rubín

Intimní lidská témata

A Studio Rubín si dodnes drží status divadelního prostoru, který nemá vlastní soubor, ale má umělecké vedení. Jeho současná umělecká šéfka, Dagmar Radová, směřovala do Prahy z brněnského Ha Divadla. V červenci roku 2017 přišla s koncepcí, jejímž pilířem byla intimní lidská témata. „Ta témata se možná zdají, že jsou marginální, nebo naopak témata, která nám přijdou až moc známá, například mateřství nebo milostné vztahy. Všichni o nich víme, všichni tato témata žijeme, ale mně přišlo dobré se v tom našem intimním prostoru těmito tématy zabývat, trochu je pootáčet a ukazovat i z jiné perspektivy. Díky tomu můžeme odhalit, jak jsou v naší společnosti pojímána."

Z inscenace Game, A Studio Rubín

Do konce sezony uvede A Studio Rubín ještě tři premiéry: jednu z nich bude režírovat Jan Frič a jeho autorský titul se bude týkat syndromu vyhoření. Následně v režii Lucie Ferenzové bude uvedeno monodrama Klaunovy názory podle románu Heinricha Bölla se Šimonem Krupou v hlavní roli a na závěr sezony bude mít premiéru inscenace Věci podle hry Georgese Pereca v režii Evy Rysové.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.