Český design je unikátní. Muchu, Sutnara nebo Teigeho znají po celém světě, říká český Američan

19. duben 2024

Kunsthistorik, antikvář, kurátor a galerista Nicholas Lowry se do českého umění a designu zbláznil už jako malý. Jeho otec byl Čech, narodil se v Praze v roce 1932, do USA prchl jako sedmiletý, nicméně ke svým kořenům se vždycky hlásil. A hlásí se k nim i samotný Nicholas. V New Yorku má aukční síň, kde hojně prodává české umění a teď aktuálně (jako průvodce dějem) dotočil film Identita, který se věnuje českému grafickému a užitému designu.

Když jsem byl kluk, otec mi o Česku hodně vyprávěl. Mluvil samozřejmě i o umění a designu. Bylo to pro mě vzrušující. Naše rodina byla se špičkovým designem vždycky propojená. V roce 1909 založil bratr mojí babičky gumárenskou firmu Primeros, která, pokud vím, byla mezi válkami největším výrobcem kondomů v Evropě. Byla to skvělá značka i proto, že spolupracovala s nejlepšími designery své doby,“ usmívá se Lowry.

Nicholas Lowry  IDENTITA Film o českém grafickém designu

Dnes se podrobně zabývá českým plakátem, má obrovskou sbírku a ví o něm téměř všechno. „Studuju samozřejmě české umění obecně, zajímám se o malíře, grafiky, designery. Český design je podle mě výjimečný, zajímavější než třeba německý nebo design z dalších oblastí. Každá země má své designéry, ale ti čeští jsou opravdu světoznámí, jména jako Alfons Mucha, Karel Teige či Ladislav Sutnar jsou universální, všichni je znají. A v Česku najdeme i další unikátnosti. Třeba turistické značky. Jsou tu všude, v Americe nejsou. Tam můžete jít na výlet, jdete třeba lesem, a když je čas vrátit se domů, nikdo neví, kde je. Český systém značení je chytrý a hlavně účelný. Není to umění, ale funguje. A to je důležité,“ chválí průvodce filmem Identita Nicholas Lowry.

Užitečné, svým způsobem lákající ke koupi, jsou podle něj i etikety vín a piv. „Jejich výtvarné pojetí ovlivňuje zájem zákazníků. Já sám se třeba ve vínech moc nevyznám, a tak, když je jdu koupit, řídím se podle etiket. Vyberu lahev, jejíž etiketa vypadá nejkrásněji nebo nejchytřeji,“ přiznává.

Nicholas Lowry  IDENTITA Film o českém grafickém designu

Vypadá to, že pro filmování si oblékl kostým. Jeho oblek, který evokuje dobu přelomu 19. a 20. století. Charakteristický a stylový je i Nicholasův knírek. „Kostým to ale není. Mám na sobě to, co nosím každý den. V Americe máme show, jmenuje se Antiques Roadshow, a ten oblek je moje identita, moje znamení. Pro mě je to život,“ vysvětluje svoje nezvyklé, ale elegantní a krásné oblečení Nicholas Lowry, kterého jako protagonistu uvidíme ve filmu Identita.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.