I rok 2019 bude bohatý na zajímavé úkazy na obloze, slibuje hradecký astronom Jan Veselý

1. leden 2019 10:37

Možná jste byli mezi těmi, kteří se v létě vydali vystát frontu na hvězdárnu na unikátní zatmění Měsíce. Možná jste v noci sledovali meteorické roje a možná vás zajímá, jestli se podobných zajímavých astronomických úkazů dočkáme i v kalendářním roce 2019.

I kalendářní rok 2019 bude bohatý na zajímavé astronomické úkazy. Stejně jako v roce 2018 jim bude vévodit úplné zatmění Měsíce, a to už za pár týdnů.

Čeká nás jedno z nejhlubších a nejdelších měsíčních zatmění. Měsíc ztemní do hnědočervena

Během zatmění je Měsíc zbarven do temně červené barvy

Nepochybně nejočekávanějšího měsíčního zatmění celého desetiletí budeme svědky z pátku 27. na sobotu 28. července. Půjde totiž o první úplné zatmění viditelné v České republice po dlouhých 3 letech. Jeho hlavní výsadou bude průchod Měsíce geometrickým středem zemského stínu. Díky tomu bude Měsíc při maximální fázi úkazu velmi tmavý.

Měsíc se ve stínu Země objeví 21. ledna a stejně jako v létě to bude hodně zajímavá podívaná, slibuje hradecký astronom Jan Veselý: „To uvidíme úplně v celém průběhu. Ono začíná jako částečné, potom je chvíli úplné zatmění a následuje opět částečné. U nás to bude tak, že jej uvidíme v ranních hodinách. Tedy pozor, bude to v noci z 20. na 21. leden 2019."

A hned doplňuje: „Zatmění začíná tím, že Měsíc začne vstupovat do zemského stínu ve 4 hodiny a 34 minut. Úplné zatmění potom začíná v 5 hodin a 41 minut. A zatmění zase skončí v 6 hodin a 43 minut. Což je vlastně už doba, kdy většina lidí bývá vzhůru."

Úplné zatmění Slunce 2018

Když to srovnáme s oním zatměním, které bylo v roce 2018. To bylo hodně popularizováno, chodili se na něj lidé masově dívat na hvězdárny, jako bude to v roce 2019?

„Dá se říct, že bude velmi podobné. Protože i tentokrát je Měsíc hodně blízko k Zemi, tedy i tohle zatmění je hodně hluboké. Čili uvidíme krásné úplné zatmění. Rozdíl je v tom, že je to tedy až nad ránem," vysvětluje Jan Veselý.

Co dalšího na obloze v roce 2019 uvidíme?

„Čeká nás ještě jeden pokus o něco podobného jako je zatmění. A to bude přechod Merkuru přes Slunce. Což je úkaz, který tedy bohužel není vidět pouhýma očima, protože Merkur je planeta tak malá, že na denní obloze, na slunečním kotouči Merkur bez dalekohledu neuvidíte," říká astronom Jan Veselý.

Nerozumím ničemu. To je něco jako ‚vím, že nic nevím‘. Ale nečekám, že mi to spolknete

Jan Veselý ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Zabývá se popularizací astronomie a příbuzných věd na Hvězdárně a planetáriu v Hradci Králové. Specializuje se především na výjimečné úkazy a výzkum Sluneční soustavy. Velmi důkladně se zajímá o planetu Mars. Kromě fyzikálního pohledu na svět jej zajímá hlasitá hudba, divadlo, opera, výtvarné umění a čím dál víc i historie.

A přidává další důležité informace: „Tady bych chtěl především varovat, že pohled na Slunce obyčejným dalekohledem vede ke ztrátě zraku, jelikož Slunce je příliš jasné. Tedy doporučuji navštívit některou z hvězdáren. Nicméně onen přechod Merkuru přes Slunce je poměrně vzácný úkaz. Nastane 11. listopadu 2019. Začne někdy ve 12 hodin a 36 minut a skončí až po 18. hodině. To už ovšem bude v listopadu Slunce pod obzorem."

To jsou tedy zajímavé astronomické úkazy řekněme pro laickou veřejnost. Co ovšem láká v roce 2019 astronoma profesionála?

„Já jsem především popularizátor astronomie. Čili mne lákají ty samé úkazy jako veřejnost. A pokud jde o vyhlídky například na zajímavé objevy, tak na Marsu už přistála sonda, ale první výsledky začnou přicházet až na jaře, protože sonda se musí nejdříve připravit na měření, zkalibrovat a teprve potom může instalovat přístroje, které s sebou vezla. Na zkoumání nitra Marsu, na marsotřesení a další věci," říká Jan Veselý.

Vizualizace sondy InSight na Marsu. Sonda má zkoumat nitro Marsu, včetně jádra planety.

A na závěr dodává: „Tedy z hlediska výzkumu Vesmíru se já nejvíc těším právě na výsledky sondy InSight na Marsu."