Jak to bylo doopravdy s 30 případy majora Zemana? Poslechněte si celou debatu Českého rozhlasu Plus

4. září 2023

Měsíc majora Zemana – tak se jmenuje celoměsíční cyklus historických pořadů ve vysílání Českého rozhlasu Plus, který uvede na pravou míru některá zažitá klišé spojená s tímto normalizačním seriálem a připomene jeho škodlivost pro současnou dobu z pohledu zkreslení historie, šíření dezinformací a vytváření falešné glorifikace práce tehdejšího Sboru národní bezpečnosti. Odstartovala ho veřejná debata v Radiocafé na pražské Vinohradské třídě.

Mýty kolem komunistického propagandistického seriálu během ní bourají televizní historik Daniel Růžička, historik Michal Stehlík a znalec zemanovského tématu a komentátor Českého rozhlasu Plus Jan Fingerland. Moderuje autorka cyklu Jak to bylo doopravdy Ivana Chmel Denčevová.

V roce 1976 scenárista seriálu Jiří Procházka řekl: „Dali jsme si tehdy velký krásný úkol ve 30 napínavých příbězích zachytit a umělecky zobrazit 30 let života naší socialistické země a bojů o její vybudování. Plni nadšení jsme snad ani netušili, do jak velkého a složitého zápasu o současné angažované socialistické umění se vlastně pouštíme.“

„Procházka měl rád velká slova, velká gesta. Tento výrok pronesl až v průběhu realizace seriálu, kdy už asi bylo jasné, že přestává býti i v zákulisí věcí uměleckou nebo televizní, ale začíná být otázkou politickou, protože kolem něj se v zákulisí dělo spoustu zajímavých věcí, dnes možná těžko pochopitelných,“ popisuje televizní historik Daniel Růžička.

Angažované umění

Podle historika Michala Stehlíka spojení socialistické angažované umění má v sobě několik protimluvů.

„Tady se bavíme o čisté propagandě, která navíc má ohýbat těch posledních 30 let od 70. let. Nehledě na to, že to mělo několik svých vlastních cílů. Jedním z nich je ukázat složky bezpečnosti jako někoho, kdo chrání naši zemi a není ten zlý, což bylo samozřejmě problematické po 50. letech a po roce 1968 a 1969.“

Čtěte také

„Angažované socialistické umění, které vám ukáže, že ti, kteří vám ničí životy, jsou ti dobří, to je opravdu velká angažovanost,“ dodává Stehlík.

Pro znalce majora Zemana a komentátora Českého rozhlasu Plus Jana Fingerlanda šlo o generační záležitost.

„Protože my jsme byli naprosto cynická generace. Pro nás bylo automatické, že to je blábol, ale zároveň jsme ten seriál měli rádi. Jiří Procházka si možná myslel, že dělá umění. Jiří Sequens si možná myslel, že dělá umění, ale my jsme to nevnímali jako umění, spíš jako neutrálně televizní tvorbu.“

Celou debatu z Radiocafé si poslechněte v audiozáznamu.

Spustit audio