Krištof Kintera: Svými kresbami glosuju svět. Visím i na toaletách

19. červen 2023

Cokoliv, co výtvarník a sochař Krištof Kintera udělá, zaručeně nezůstane bez povšimnutí. Udělal sochu kluka prevíta, který hlavou mlátí do zdi. Když ho vystavil v galerii, zaměstnanci si stěžovali, že dělá rámus, tak mohl mlátit hlavou jen v určeném čase. Taky je to víc než 20 let, kdy jeho instalace Konflikt zájmů vyhodila jističe a část expozice tehdy zůstala bez proudu. Do další galerie zase jeho výstava před šesti lety přitáhla přes 160 tisíc návštěvníků.

To, jak si vede na trhu s uměním, Krištof Kintera prý nesleduje. „Nebaví mě to a nemám na to čas. Zajímají mě jiné věci,“ říká.

„Bez peněz svět nefunguje a fungovat nebude. Ale pro mě jsou až na druhém třetím plánu. Daleko víc mě nabíjí, když vidím šťastné, usměvavé tváře, které ode mě odchází. Cítím se trochu jako lékař nebo psycholog.“

Čtěte také

Nyní má umělec v pražské galerii DOX vystaveno na 300 kreseb, na kterých pracoval více než dvě dekády. „To je zase trošku jiná moje poloha. Ty kresby jsou jistým způsobem výsledky mého pozorování světa. Je to takový deník, terapie. Glosuju tím svět.“

Své sběratele prý moc často nenavštěvuje, ale občas vídá alespoň fotografie. „Kdybych měl trochu víc času, všechno bych to rád viděl, protože to bývá dost často bizarně umístěno.“

„Jsou třeba lidé, kteří mají v ložnici nad manželskou postelí mou kresbu smetáčku s lopatičkou, tak umolousané, a je pod tím napsáno ‚Láska nebeská‘… Vím, že visím i na toaletách, protože stěn nikdy není dost,“ směje se Kintera.

Křehkost architektury

V listopadu loňského roku se na pražském Klárově objevily Kinterovy sochy brutalistních domů, na které se dívá socha dívky s holubicí, jež tam stojí už od roku 1960.

Čtěte také

„Momentálně kouká na sedm soch domů, které jsou emblematické pro to období brutalismu a socialistické architektury, k čemuž mě ta dívka přivedla, protože vznikla přesně v době, kdy tato epocha začínala. Ona drží holubici a tak se jako dívá k imaginárním lepším zítřkům. Ale oni nepřišly. Přišel spíš marasmus té doby.“

„Zároveň byla architektura paradoxně protěžovaná, vznikla spousta zajímavých domů a tento primární rozpor mi přišel hrozně zajímavý, protože rozpory a kontrasty vždycky dobře fungují v kompozicích, ať už v literatuře, nebo v umění,“ nastiňuje.

Tyto brutalistní miniatury jsou záměrně poškozené. „Chtěl jsem poukázat na to, že architektura je křehká, byť se tak netváří. Domy vypadají, že stojí navždy, ale nemusí. Někdy to může být bohužel i nešťastná hrůzná válka, která je ničí. Anebo developer, který prostě zbourá něco, co nepovažuje za důležité,“ popisuje.

Poslechněte si celé Hovory Naděždy Hávové v audiozáznamu.

autoři: Naděžda Hávová , knem
Spustit audio

Související