Na důležitou železniční trať mezi Děčínem a Německem se po skoro dvouleté odstávce vrátily nákladní vlaky

26. únor 2023

Při opravě trati z Děčína-Východ do Prostředního Žlebu, která je součástí Transevropské dopravní sítě, bylo nutné vyměnit víc než sto let starý železniční most nebo opravit tunel dlouhý skoro čtyři sta metrů.

Všichni, kdo na rekonstrukci kilometr a čtyři sta metrů dlouhé trati skoro dva roky pracovali, si mohli přiťuknout. „Opět se zde projevilo, že české inženýrství umí,“ shrnul to za všechny generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. „Umí připravit stavbu, naprojektovat, realizovat. Umí ji řídit. Nenechme se vnést do nějakého pocitu, že potřebujeme radit. Poradíme si sami, výsledek je za mnou,“ ukázal generální ředitel na zbrusu nový železniční most.

Že celá zakázka za víc než miliardu nebyla žádná legrace přiznal i Jakub Svoboda, předseda představenstva společnosti Strabag Rail. „Dělám stavařinu skoro 30 let, a musím říct, že tato stavba, patří mezi top tři, které jsme měli možnost dělat,“ svěřil se s tím, že úkol, jak konstrukci mostu v úzkém labském kaňonu smontovat a dostat do osy, byl poměrně komplikovaný.

Dělníci museli vedle stávajících mostních pilířů postavit ještě provizorní, na které víc než sto let starou ocelovou mostovku přesunuli, pak po jednotlivých dílech naváželi na pilíře konstrukci novou. Největší překvapení se ale ukrývalo v 395 metrů dlouhém tunelu, který pochází z roku 1874. „Tam se objevily geologické anomálie, na které bylo nutné optimálním způsobem reagovat a na to se muselo reagovat, přesto bylo zpoždění prací překvapivě malé,“ přiznal Svoboda a dodal, že na celé rekonstrukci traťového úseku se podílely stovky specialistů.

Teď už jen zbývá demontovat starou mostní konstrukci a odvézt jí z místa. Denně projedou po téhle trati, která je důležitou spojnicí mezi Českou republikou a Německem stovky nákladních vlaků.

autoři: Daniela Pilařová , Redakce ČRo Sever
Spustit audio

Související