Nemám rád radikální změny. Rukopis jsem si našel už na škole, vystačím si s jemnými proměnami obsahu, říká malíř Jakub Hošek
Být dostatečně starý na to, aby měl co předávat dál, ale zároveň být dostatečně mladý na to, aby si rozuměl s o generaci mladšími studenty. Tento oříšek rozlouskl malíř a posledních pět let také pedagog na AVU Jakub Hošek tak, že ateliér Malba III vede ve věkově rozrůzněné trojici. Kolektiv je pro něj důležitý ve všem, co dělá, ostatně i proto před dvaceti lety založil hudebně-výtvarnou platformu A. M. 180. Do Vizitky ho pozvala Hana Slívová.
Letos čtyřiačtyřicetiletý malíř Jakub Hošek dlouhodobě pracuje s fantaskními, emo-romantismem ovlivněnými motivy, ale také se streetartovou expresí, estetikou plakátů a obalů desek, které objevoval už jako malý kluk na zakázaných burzách, a basquiatovskou hravostí.
Čtěte také
Svůj rukopis přitom záměrně mění jen kosmeticky, a to v reakci na trendy, které se kolem něj mihnou. „Posouvám se neustále, jsem pozorovatel vývoje světa a společnosti, s každým obrazem témata updatuju. Ty změny jsou možná na první pohled minimální, ale pro mě zásadní. Do každého obrazu se dostane nějaký nový vjem ze života,“ říká.
Hudební fanatik v akci
Už od svých studií malby na AVU, kde jej zásadně ovlivnil jeho pedagog Vladimír Skrepl, se drží práce s vyřezávanou šablonou, díky které může do svých obrazů dostat pevnou, ostrou linku.
Čtěte také
Stále stejně důležitá jsou pro něj i slova a textové odkazy, úryvky hodné uměleckého ztvárnění si vypisuje z filmů, desek i knih. Každý den také na internetu pročítá a proposlouchává hudební weby, ostatně mluví o sobě jako o hudebním fanatikovi. Na kytaru sice už dávno nehraje, patnáctým rokem ale spolupořádá kutnohorskou komunitní akci Creepy Teepee. Kapely, které se na ní objevily či objeví, pustil a okomentoval ve Vizitce. Zazněli i američtí Xiu Xiu, kteří prý zcela změnili jeho náhled na hudbu. Ve Vizitce ale mluvil i o sestře Anežce, dětství a dospívání, kdy se intenzivně věnoval tvorbě plakátů, o aktuální výstavě v galerii Kostka v Meetfactory a také o způsobu, kterým spolu s Josefem Bolfem a Nik Timkovou vede na AVU jejich malířský ateliér.
Související
-
Po dokonalosti netoužím. Pracuji s inscenovanou realitou, říká malíř Zbyněk Sedlecký
Lidská ruka, noha, ale taky pokojová květina, palná zbraň nebo samotný autor v kostýmu či uniformě. I tyto výjevy najdeme na stylizovaných plátnech Zbyňka Sedleckého.
-
Vnitřní hlas mi řekl, že je čas na obyčejné věci. Malíř Libor Lípa pro GASK namaloval polévkové mísy
„Stane se, že měsíc dva nic nenamaluju, protože ke mně nic nepřichází. Člověk přehodnocuje, nikdy neví, jestli z hlavy právě nevyhodil tu správnou kresbu,“ říká Libor Lípa.
-
Malíř Jan Merta: Bojím se, že se lidi budou bát. Strach zkresluje myšlení i pohled na skutečnost
Putine, jdi do háje! To byla jedna z prvních vět, které malíř, jenž do kontextu českého výtvarného umění vstoupil na začátku 80. let, ve Vizitce pronesl.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.