Pošvářová otevřeně o stavbě D8: Nesmíte kritizovat, jinak jste bez práce

29. listopad 2016

Dálnice D8 se staví mnohem déle, než se předpokládalo. V červnu 2013 došlo k velkému sesuvu půdy a zničení prakticky hotové stavby. Nyní ministr dopravy Dan Ťok slibuje, že se po dálnici bude jezdit už od 17. nebo 18. prosince.

Hostem Interview Plus je soudní znalkyně v oboru stavebnictví, inženýrka Miloslava Pošvářová. Tu ministr označil jako jednu ze dvou lidí, kteří jako jediní pochybují o tom, že je s dostavbou dálnice D8 vše v pořádku. „O svém úsudku nepochybuji. Jestli pan ministr není dobře informován, tak je to jeho problém. Já mám spoustu informací přímo ze stavby, od odborníků, kteří se na té stavbě podílejí,” reaguje inženýrka.


Přeji zdar té stavbě. I panu ministrovi přeji hodně štěstí, ať si tam tu pásku střihne, bránit tomu rozhodně nemíním. Ale myslím si, že lidé mají právo na informace. Miloslava Pošvářová

Podle Pošvářové je její situace natolik odstrašující, že její zdroje nechtějí dopadnout stejně. „To, že mediálně nevystupují, neznamená, že neexistují. Jen se nechtějí dostat do situace, kdy budou mimo obor a budou žádat o práci,” vysvětluje expertka.

„Jako ředitelka úseku kontroly kvality jsem měla na starosti žaloby po špatně odvedené práci na dálnici D47. Ty žaloby musely být samozřejmě podepřeny znaleckými posudky. My jsme měli obrovské problémy sehnat nějaké nezávislé soudní znalce, kteří by byli ochotni ty posudky vypracovat, takže jsme stěžejní znalecké posudky objednávali v Německu,“ vysvětluje Pošvářová

Žádné podklady

Soudní znalkyně upozorňuje na to, že se dálnice staví v sesuvném území a monitoring povrchu je pouze podél dálnice. To jí nepřipadá dostatečné. „Máme dokonce vykreslená kritická místa. Jde například o lom, který zasahuje do oblasti Prackovické estakády. Je potřeba znát informace o celém území,” říká Pošvářová.

„Rádi bychom mohli říct, že čerpáme z podkladů a analýz, které jsme získali na základě žádosti na ŘSD a ministerstvu dopravy. Jenomže my už od února žádáme o podklady o dálnici D8, ale žádné jsme za tři čtvrtě roku neobdrželi. Dál je tu požadavek na ministerstvo dopravy o analýzu Akademie věd, o kterou žádáme půl roku,” Podle Pošvářové to dokazuje, že ministerstvo nemá čisté svědomí. Na jakých faktech svoji kritiku tedy soudní znalkyně zakládá? „Máme informace od účastníků samotné stavby. Podklady jsme získali přímo od těch, kteří je zpracovávali,” odpovídá.

Rodina vás vyvrhne

„Ta takzvaná stavební rodina je velmi úzká, téměř všichni lidé v oboru se znají. Já jsem ve stavebnictví třicet let a troufám si říct, že se znám téměř s každým, kdo v tomto oboru něco znamená. Má to jednu velkou nevýhodu – když začnete stavebnictví kritizovat, tak potom vás ten obor bohužel vyvrhne,” říká Pošvářová. Jak tento „rodinný svazek” prolomit? „Souvisí to s morálkou. Vy se jako znalec můžete nechat najmout na nějakou kauzu, ale je otázka morálních vlastností, jestli se necháte ovlivnit, nebo ne,” myslí si.

„Vždycky jsem říkala, že je potřeba vytvořit rovnováhu mezi silným zhotovitelem a slabým státem. Když jsem dva roky pracovala na Ředitelství silnic a dálnic, snažila jsem se vytvořit takovou protiváhu. Jak se ale ukázalo, nebyl zájem o to, aby byl stát vůči zhotoviteli v silné pozici. To znamená, že všechny metodiky a předpisy, které jsme vytvořili, byly zlikvidovány. A jsme zase tam, kde jsme byli,” říká inženýrka.

Co za malým zájmem státu o silnou pozici stojí? „Je za tím obrovský vliv a růst stavebních firem. Vy si je vlastně živíte, tím, že dostávají zakázky a že se fakturují miliardy, tím ty firmy rostou. Jsou v podstatě nadnárodní, vlastněné zahraničním kapitálem. Ve chvíli, kdy mají obrovské zakázky, mají také čím dál větší vliv,” vysvětluje Pošvářová.

autoři: bum , vis
Spustit audio