Před 70 lety zachránilo Československo nekvalitními letadly Izrael. Letci se učili od našich pilotů

29. květen 2018
spitfires-952368_192_170710-121029_pj.jpg

Načerno importovaná a nekvalitní československá letadla pomohla přesně před sedmdesáti lety, 29. května 1948, zachránit čerstvě vytvořený stát Izrael. Šlo o čtveřici strojů Avia S-199, které dokázaly pouhých třicet kilometrů od Tel Avivu zastavit postupující egyptská vojska. Československá pomoc židovskému státu tímto případem zdaleka nekončila.

Čtveřice Avií zasáhla do bojů proti arabským státům hned poté, co se je podařilo propašovat přes embargo OSN. Kvůli embargu totiž do Izraele putovaly rozmontované v bednách na palubách několika dopravních letadel. 

Přestože nezpůsobila značné ztráty, v řadách Egypťanů způsobila naprostý chaos. Egyptské jednotky se proto otočily a daly se na ústup.
Ivo Pejčoch

Každé z letadel neslo dvě sedmdesátikilové pumy a palubní kanóny. Touto nikterak zvlášť silnou výzbrojí zaútočily na skupinu stovek vozidel a desítek tanků egyptské armády.

„Na pozemní kolony zaútočila ve střemhlavém letu, pálila po nich z kanónů, bombardovala je. Přestože nezpůsobila značné ztráty, v řadách Egypťanů způsobila naprostý chaos. Egyptské jednotky se proto otočily a daly se na ústup,” popisuje Ivo Pejčoch z Vojenského historického ústavu.

Lodí i letadlem

Avie S-199 byly přímo mizerné stroje. Šlo o kopie německých Messerschmittů Bf 109G s motory z bombardérů, které měly velice špatné letové vlastnosti. Podle pilotů se s nimi špatně vzlétalo i přistávalo a měly tendenci „padat na křídlo”. 

Nic lepšího v době vyhlášení nezávislosti ale na trhu nebylo. Československo bylo jediný stát, který byl ochotný Izraelcům navzdory embargu OSN prodávat zbraně. Pomoc Izraeli údajně prosazoval tehdejší ministr zahraničí Jan Masaryk.

„Kromě Avií tam bylo dodáno 50 Spitfirů Mk.IX. Asi dvacet jich letělo, jeden smrtelně havaroval, ostatní dolétly. Zbytek se přepravoval rozebraný v bednách, na palubách dopravních letounů z letiště Žatec, část se dopravovala vlaky do Rumunska a odtamtud lodní cestou,” popisuje Pejčoch. Avie se navzdory nízkým kvalitám na blízkovýchodním nebi přece jenom osvědčily, a to díky velice kvalitním pilotům.

Výhodný prodej

Československo pomáhalo Izraeli s výcvikem pěchoty nebo výsadkářů. Na schopnostech izraelských pilotů se tak nepochybně podepsali i českoslovenští vojáci. V rámci operace DI, tedy Důvěrné Izrael, byli v Československu cvičení i izraelští piloti. Někteří letci s československými kořeny se i sami zúčastnili války o izraelskou nezávislost.

Když v Izraeli řeknete, že jste Čech, je s tím spojena radost a hrdost, říká diplomat

Izrael slaví 70. narozeniny

Izrael tento týden oslavil 70. výročí svého založení. Židovský stát v roce 1948 významně podporovalo i Československo, mimo jiné dodávkami zbraní. „Je to v obecném povědomí a když tam řeknete, že jste Čech, je s tím spojena radost a hrdost,“ říká diplomat Robert Řehák.

Proč zrovna Československo bylo židovskému státu tak nakloněné, že bylo ochotné porušit mezinárodní embargo? Během války Židé tvořili zhruba třetinu sborů československých armád na Západě i na Východě, takže vojenská pomoc izraelskému státu měla mezi důstojníky velkou podporu. 

Mluví se taky o potřebě odčinit to, že většina Židů z protektorátu skončila v nacistických vyhlazovacích táborech. Faktem zůstává, že Československo na pomoci izraelské armádě pěkně vydělalo. Například Avie byly navzdory pochybným kvalitám neuvěřitelně předražené. Podle serveru Technet.cz stála jedna Avie 52 tisíc dolarů, přičemž špičkové Mustangy P-51 stály jen 4 tisíce dolarů.

autoři: Ondřej Novák , vis
Spustit audio

Související