Film, který musíte vidět. Snímek Sbohem, synu je dramatem rodiny i Číny

2. říjen 2019

Vrcholné dílo čínského režiséra Wanga Siao-šueje Sbohem, synu přináší nejdojemnější filmový zážitek posledních let a chytrou strukturu Rubikovy kostky.

Filmy pokrývající velké časové období mají složitou výchozí pozici, mnohdy se od nich totiž očekává, že najdou ideální rovnováhu mezi lidskými příběhy a kontextem, ve kterém se odehrávají. Fascinující splynutí obou rovin nabízí nový snímek čínského režiséra Wanga Siao-šueje, v němž společensko-politická reflexe nikdy nestojí v cestě osobnímu dramatu, ba co víc, organicky jej posiluje. Tříhodinové nechronologicky vyprávěné drama Sbohem, synu je narativním ekvivalentem Rubikovy kostky. Izolované motivy a situace pomalu přeskupuje, až z nich složí komplexní obraz tiché viny, ale i osvobozujícího smíření.

Z filmu Sbohem, synu

Blízcí přátelé v pustině viny a odcizení

Právě populární hlavolam snímek připomíná nejvíce. Většinu času totiž vypráví v útržcích, které bez varování přeskočí klidně i dekádu a stovky kilometrů. Referenční bod pro diváka představuje ústřední manželský pár Jao-ťün a Li-jün, jež v úvodu přijdou o syna Sing-Singa. Svědkem nehody je chlapcův kamarád a právě jeho rodiče se stanou druhou významnou dvojicí příběhu. Dobří přátelé hlavních hrdinů totiž cítí určitý podíl viny, ale ta má – jak se postupně dozvídáme – hlubší kořeny daleko v minulosti. Vzájemné problémy rodin posiluje neschopnost jejich pocity artikulovat, pročež se trhlina mezi nimi prohlubuje, až se stává nepřekročitelnou. Dva páry, dříve blízcí přátelé, se ocitají v pustině odcizení a na mnoho let se přestanou setkávat.

Z filmu Sbohem, synu

Obě rodiny se s traumatem vypořádávají po svém. Přeživší kamarád se stane úspěšným lékařem a jeho zaopatření rodiče zůstávají v dynamicky se proměňujícím prostředí rodného města. Vše nasvědčuje tomu, že tíha minulosti je pomalu opustila a už se – podobně jako všudypřítomné novostavby vytlačující vzpomínky na minulé dekády – neohlíží zpět. Hlavní dvojice se naopak dává do pohybu. Po odstěhování adoptují chlapce, jenže jako v autorově předešlé trilogii o kulturní revoluci, je i tady stín minulosti všudypřítomný a vyčleňující. Na povrch se dostává skrze neshody s adoptovaným mladíkem, ale třeba i jako neznalost dialektu jejich současného bydliště. Hřejivý domov z úvodních scén po Sing-Singovu utonutí mizí a emocionální prázdnota je zpřítomněna v otlučených zdech nebo špinavých podlahách nového příbytku.

Jenže náš náhled na postavy ve Sbohem, synu rozhodně není statický. Vyprávění proniká hlouběji a jednotlivé pozice dynamizuje a proměňuje. S každou odhalenou informací se vina přelévá a situace problematizuje. Původně samostatné fragmenty se shlukují do citlivých, ale do poslední vteřiny promyšlených obrazců.

Z filmu Sbohem, synu

Tok času, síla ticha

Jakkoliv se osnova filmu může zdát náhodná, opak je pravdou. Sbohem, synu pracuje se sofistikovanou strukturou, v níž se časovými skoky obratně vytváří mezery a odkládá jejich vyplnění. Každý úskok rozvádí scénu předchozí, dokresluje kontext, načrtává paralelu či stupňuje emoce. Chronologie by rozrušila emocionální působivost, která pramení ze střídání perspektiv a srovnávání různých období truchlení, čímž načrtává portrét lidských vztahů rozpadajících se pod tíhou nevysloveného.

Čtěte také

Právě proto se v těch nejsilnějších momentech snímku mlčí. Ticho zde nabývá mnoha významů – je drtivé, když tvoří komunikační bariéry mezi postavami a odloučení v nich roste, i osvobozující, poté, co ústřední pár mizí za tenkým bílým závojem v úplně poslední scéně. Vyprávění přebírá motiv neschopnosti se přímo vyjadřovat. Tři hodiny složitě skládá dílek k dílku, motiv k motivu, příčinu k následku, aby v závěru dvěma rozhovory očistil postavy i diváky v jednom z nejdojemnějších filmových konců posledních let.

Z filmu Sbohem, synu

Další rozměr dodávají velké dějiny probíhající jaksi na pozadí. Z rozhlasů uvnitř továrny se ozývá ideologický manifest obhajující čínskou politiku plánování porodnosti v roce 1979 a za řadou zaměstnaneckých kol se tyčí propagandistický plakát. Ačkoliv se nikdy nedočkáme explicitního komentáře, tyto strukturální změny zasahují do každodenního života postav. Právě politika jednoho dítěte prohlubuje utrpení centrálního páru a je důvodem prvního rozporu mezi rodinami. Snímek nikdy není doslovný a stejně tak si nezakládá na odhalování politických příčin. Naopak se soustředí na jejich dopady, které díky hrdinům cítíme. Rodičovský cit pravidelně naráží na politické limitace a přátelské vztahy jsou rozklíženy ideologií.

Unikátní divácká zkušenost i portrét doby

Sbohem, synu je unikátní diváckou zkušeností a komplexním osobním i dobovým portrétem. Přináší citlivé rozuzlení, vypovídající především o síle lidského ducha a snaze překonat tragickou minulost. To předjímá i ve filmu se několikrát navracející motiv skotské písně Auld Lang Syne – ostatně, jak zní v jejím překladu: To není žádné loučení, byť chvěl se nám i hlas, jsme pevně v kruhu spojeni a sejdeme se zas!

autor: Dan Krátký
Spustit audio

Související