Malé ženy. Život očima a pocity těch druhých

29. leden 2020

Režisérka Greta Gerwig spojuje ve své právem oceňované adaptaci známé knihy uhlazenost a nespoutanost.

Režisérka Greta Gerwig natočila Malé ženy (2019): bezmála dvou a půl hodinové drama o citových i intelektuálních těžkostech, jimž čelí čtyři sestry na prahu dospělosti. Malé ženy jsou hned několikátou adaptací jednoho hýřivě dlouhého románu a celé se to odehrává kdesi v Americe ve druhé polovině devatenáctého století. Doufám, že jsem tímto nutným entrée nestačil odradit, Greta Gerwig totiž oprávněně sklízí jedno uznání za druhým.

Asi málokoho překvapí, že Malé ženy hledí na svět ženskýma očima. Obsahují důvtipný emancipační náboj a dají s plnou intenzitou pocítit, jak může nechutnat ženský vstup do převážně mužského světa, který šlape podle specifického řádu, pachu a hluku. Jiný pohled ukazuje, že zdánlivě přirozený rámus putyky či běžný cvrkot ve vydavatelském domě působí na leckoho cizorodě, že se naučil vnucovat určitá pravidla hry. Hrdinky přitom nemusí nenasytně chodit na pěnivý mok nebo zasněně zírat na tiskařskou čerň, aby velmi konkrétně vnímaly, jaká omezení na ně doléhají. Část filmu se odehrává během občanské války, konfliktu pouze tušeného a vlastně nespatřeného, ale v důsledcích stěžejního pro celou americkou společnost. Malé ženy vypráví o touze po činorodosti a samostatnosti, do níž různé systémové okolnosti v jednom kuse netaktně zasahují.

Z filmu Malé ženy, režie Greta Gerwig

Kdyby veškerá invence filmu spočívala v tomto poselství, asi by nešlo oprávněně mávat nominacemi na ceny nebo psát recenze plné chvály. A možná by odněkud preventivně vystrčil hlavu iliberální buřič a posmutněle informoval, že zase jednou vítězí módní témata, kvóty na režisérky, potažmo jiné příznaky civilizačního zmaru. Jenže tentokrát by se velmi mýlil. Abych to upřesnil: nepokládám jakýkoli jiný pohled za automaticky podnětný a hodný zvýšené pozornosti. Ve Spojených státech během občanské války pochopitelně existovalo mnoho sociálních, etnických a dalších skupin, které postrádaly zastání a možnost promluvit. Tyto skupiny zaslouží dostat slovo a spolu s tím i střízlivé zhodnocení, nakolik jejich sdělení přináší nové svědectví či neotřelé poznání. Pokud jen málo, začne na ta slova padat prach. U chvál totiž nezáleží tolik na tom, kdo všechno může mluvit; záleží na tom, jestli má co říct.

Z filmu Malé ženy, režie Greta Gerwig

Hrdinky Malých žen mají mnoho inspirativního na srdci a naslouchat jim přináší radost. A taky sem tam úzkost, protože ženský vír myšlenek a emocí bojuje s neochotou okolí dát jim vytoužený prostor, případně ho necitlivě přizpůsobovat těm hodnotám, které vyznávají majitelé klíčů od tiskařských lisů a dalších symbolů moci. Greta Gerwig ukazuje, jak se musí jiný pohled ženy-spisovatelky náročně probíjet a přistupovat na kompromisy; čili hrdinka Jo March musí u svého psaní neustále a nevyhnutelně snášet únavné srovnávání s mužskými vzory. Malé ženy jsou zároveň vyprávěním v duchu coming of age, tudíž popisují zrání a příchod věku nejen v intelektuální rovině. Mnohé ze sester nemají ctižádost něco závratného napsat, jenže ani další svobodomyslné vyhlídky nejsou bez nástrah.

Čtěte také

Co je zásadní, tvůrčí coming of age probíhá čile a dráždivě také u Grety Gerwig. Režisérky, která začínala ve výsostně nezávislých vodách, kde se nehrálo na patřičné nasvícení a odříkání dialogů probíhalo záměrně drmolivým způsobem. Počínaje Lady Bird se autorka posouvá do hlavního proudu a ukázňuje se i s ohledem na omezení u nákladnější produkce (film Grety a Joe Swanberga Noci a víkendy /2008/ stál roztomilých patnáct tisíc dolarů, Malé ženy přišly na čtyřicet milionů dolarů). Mnohokrát člověka napadne, jak radikálního tvůrce ovlivní tíha různých očekávání a jestli se při ukázněnosti nezpronevěří tomu, co vás na něm nebo na ní tak fascinovalo.

Z filmu Malé ženy, režie Greta Gerwig

Greta Gerwig postupovala mazaně a udělala z této otázky koncepční problém celého filmu: ovlivňuje způsob vyprávění a všemožné zvraty, konkrétní obrazy a touhu po protnutí uhlazenosti i nespoutanosti. Je to osobní boj čtyř sester a pod tím vším i dilema autorského vývoje jedné silné režisérské osobnosti, která reflektuje jak situaci hlavní hrdinky, tak svou vlastní. Půvab filmu připomíná ukázněné kroky povědomého tance, který ovšem do předepsaného pohybu umožňuje významně začlenit vlastní osobnost; právě ta postupně a v nestřežené chvíli přepíná na živočišnou vášeň.

Z filmu Malé ženy, režie Greta Gerwig
autor: Martin Mišúr
Spustit audio

Související