Tomáš Zima: Vyučující by měl studujícího vést a být mu oporou. Zároveň je pro dítě vzor i tím, jak se chová

12. duben 2024

V České republice začaly v pátek 12. dubna 2024 přijímací zkoušky na střední školy, druhý pokus čeká studenty v pondělí. Jak by měla probíhat příprava ke zkoušce a jakou roli hraje v dnešní době moderních technologií učitel? Lékař a profesor Tomáš Zima také okomentuje rozvoj umělé inteligence a záměnu pacientek v nemocnici Bulovka.

„U přijímacích zkoušek je důležité zachovat klid a rozvahu,“ podotýká Tomáš Zima. „Určitě nemá smysl se ještě celou noc učit. Na zkoušku je třeba jít v dobré kondici.“

Čtěte také

Pro zachování klidu doporučuje lékař, aby se student den dopředu odreagoval, zasportoval si, nebo se šel projít. „Dobré je, když na zkoušku přijde člověk vyspaný, nasnídaný, v dobré pohodě. Poslední den před zkouškou zjistíte, že nic nevíte a v hlavě máte chaos. V ten moment je potřeba se zrelaxovat.“

„Pokud vědomosti v hlavě jsou, začnou ve správný moment vyskakovat, ale tělo musí být odpočinuté a připravené,“ dodává lékař.

Ideální pedagog je pro studenta oporou

Čtěte také

Titul Zlatý Ámos pro nejoblíbenějšího učitele ČR získal Dominik Simon z Lovosic. Podle něj by měl být učitel pro dítě především pomocí, ne pouze někdo, kdo přednese probírané téma a zadá písemný test.

„S kolegou absolutně souhlasím,“ říká Tomáš Zima. „Učitelství není jenom o drezuře a disciplíně. Učitel by měl žáka, studenta, vést a být mu oporou. Měli by mít otevřený vztah, aby se dítě učiteli třeba i svěřilo s některými problémy.“

Pokud se podaří takový vztah ve třídě nastavit, pedagog pak má lepší přehled o tom, jak ke kterému studentovi přistupovat. „Každý člověk včetně dítěte je individuální osobnost.“

„Učitel je vždycky vzor nejen v tom, co vyučuje, ale i jak se chová, jaké má postoje, co dětem říká. Děti k učiteli vzhlíží. Takže spolu s rodinou dítě nejvíce formuje, pak teprve hraje roli další prostředí.“

Alternativy diplomových prácí?

Otázka umělé inteligence je ve školství stále aktuálnější téma. Studenti AI využívají k psaní diplomových prací, samotný nástroj ale může vnést do výuky zajímavé interaktivní prvky.

Čtěte také

„K otázce umělé inteligence mám ambivalentní postoj. Určitě nám v řadě věcí může pomoci a ulehčit třeba administrativní práci,“ přemýšlí lékař.

Pokud se budou rušit diplomové práce, existují i jiné možnost, jak studenty vyzkoušet. „Možností je třeba napsání krátkého eseje, diskuse k řešení nějakého problému. Ukázat aplikaci toho, co vás škola naučila. Myslím, že bez diplomových prací se bude dát přežít,“ ukončuje myšlenku Tomáš Zima.

Spustit audio

Související