Tchýně a vetřelec? Přiznávám, je to klišé, říká Tomáš Pavlíček, režisér nového filmu Přišla v noci

7. červenec 2023

Poklidný život mladého páru naruší vpád matky jednoho z nich, píše se v anotaci nového filmu Přišla v noci režiséra a jednoho ze scenáristů snímku Tomáše Pavlíčka. „Celkově mám rád vtipy a ještě víc takové, které tak trošku mrazí,“ říká v Osobnosti Plus z karlovarského filmového festivalu. Vztah tchýně a mladé rodiny ho baví pozorovat a hlavně zkoumat. První spolupráce režisérského dua Tomáš Pavlíček a Jan Vejnar prý některé diváky festivalu pobavila, jiné vyděsila.

„Film je složený ze scén, u kterých jsme chtěli, aby měl divák pocit, že je někdy v životě zažil nebo jsou mu povědomé. A je už jen na divákovi, aby se rozhodl, jestli je to pro něj komedie, nebo spíš horor,“ naznačuje režisér.

Čtěte také

„Jsem tady režisér a scenárista jen napůl – dělali jsme ho v tandemu s Honzou Vejnarem. Pro nás oba je zásadní životní pocit, který častokrát nacházíme v situaci, která vypadá legračně a najednou se zvrtne v něco, co je vlastně dost podivného. A pak se snažíme zas vrátit do něčeho obyčejného a nového. Takže pocit, kdy něco je komedie, možná horor, to je i náš pocit ze života,“ vysvětluje Pavlíček.

Snímek Přišla v noci byl od začátku nízkorozpočtový. „Proto jsme vybírali námět tak, aby šel realizovat. Tedy aby to nemělo 50 lokací, ale třeba jen dvě tři.“

Čtěte také

„Tak jsme zjistili, že máme společný námět, kdy se k páru třicátníků nastěhuje do bytu vetřelec. Obratem jsme si začali toho vetřelce definovat. A protože nás baví rodinná dramata, stejně jako rodinné komedie, tak se z vetřelce stala maminka,“ vysvětluje s tím, že ale oba autoři své mámy mají moc rádi.

„Toto je smyšlená postava – ale bavilo nás vytvořit silnou postavu, která bude permanentně někoho, kdo je relativně v klidu, vykolejovat. Já vlastně doteď nevím, proč to je maminka, ale možná, že se na to snažíme dívat mezigeneračně, a ne jen z pohledu naší generace, ale i tak, co na to řeknou naši rodiče, prarodiče. Proto nás tak zaujala postava matky, protože to téma jde zkoumat z víc stran.“

Tchýně vs. vetřelec?

Není to ale trochu klišé: matka resp. tchýně a vetřelec? „Přiznávám, je to trochu klišé. Ale kdykoli pracuji na nějakém začátku scénáře, rád z klišé vycházím,“ odpovídá.

Čtěte také

„Už Jean-Claude Carrière řekl, že je dobré začít s klišé, protože klišé funguje. Klišé je paradigma, kdy tu situaci všichni známe. Takže: Když člověk začne s klišé, může jednoduše, pokud se snaží, věc přepracovat v něco nestandardního a nového. Já mám naopak problém začínat s něčím, co je nové, a snažit se být od začátku originální. Protože pak končím s klišé,“ uzavírá režisér a scenárista.

Moderátor Michael Rozsypal a režisér Tomáš Pavlíček

Celou Osobnost Plus Michaela Rozsypala přímo z Karlových Varů najdete v audiozáznamu.

autoři: Michael Rozsypal , lup
Spustit audio

Související