Jak se v Česku navrhuje a prodává móda ulice? Streetwearové koncepty z konference Business Forward Forum

19. duben 2018

Jak fungují mladé české streetwearové koncepty? Jaké jsou zkušenosti a strategie mladých lidí, kteří tvoří a prodávají design spojený s módou ulice, sportovním stylem a sneakers? Přinášíme to nejzajímavější z prezentací Freshlabels, Footshop, Vnitroblock a ODIVI na konferenci Business Forward Forum v rámci pražského týdne módy MBPFW.

Už třetí rok v řadě nabídl jarní Mercedes-Benz Prague Fashion Week odbornou módní konferenci. Na události Business Forward Forum jsem se podílela jako kurátorka a spolu s Lindou Bartošovou jako moderátorka programu. Na #BFF18 se setkali zástupci tradičních českých textilek a značek, zahraniční hosté a mladá generace českého módního designu a byznysu. Celou konferenci jsme pro Modeschau nahrávali a postupně vám nabízíme výběr toho nejzajímavějšího, co na ní zaznělo. Začali jsme souhrnem aktuálního stavu českého textilního a módního průmyslu a pokračujeme mladými značkami a obchody, které se točí kolem street wearu.

Lukáš Žďárský o Vnitroblocku: o největší obchod s lokální módou v Praze se už nesnažíme

Lukáš Žďárský a jeho parťák Jakub Zajíc už několikrát ukázali, že dovedou ze zapomenutých ruin vybudovat společenské místo plné života. Po Radlické kulturní sportovně a Kavárně co hledá jméno rozjeli holešovický Vnitroblock. V postupně rekonstruovaném areálu zchátralých baráků na jednom z holešovických dvorků si dnes můžete zatancovat a zacvičit, setkat se s přáteli v kavárně nebo nakoupit současný módní design a sneakers. Původní velké ambice na obchod s autorskou módou tu ale úplně nevyšly a koncept Signature teď hledá novou a efektivnější cestu.

Obchod Signature ve Vnitroblocku

Nejdřív jsme chtěli něco jako jiné obchodní centrum, inspirovali jsme se mimo jiné Urban Outfitters. I oni měli na začátku ambici podporovat hlavně lokální designéry, ale dost s tím narazili. Museli se obrátit k velkým značkám a jít po limitovaných edicích. Říkali jsme si, že to uděláme po svém a lépe než oni, popisuje začátky Signature Store & Café ve Vnitroblocku Lukáš. Do komunity designérů jsme se dostali skrz akce, co se děly v Radlické kulturní sportovně. Seznámili jsme se s organizátory různých design marketů. Bylo zajímavé se s nimi bavit a přemýšlet o problémech, které řeší, popisuje Lukáš.

Zkusili designérům nabídnout novou platformu k prodeji a dalšímu rozvoji značky. Po několika měsících ale zjistili, co všechno fungování prostoru, který prodává více než sto brandů, obnáší. Narazili jsme v několika věcech. Málokdo byl schopen nabídnout takové podmínky, aby to bylo zajímavé jak pro designéra, tak pro toho, kdo se stará o retail. Řada designérů svou značku nebrala jako byznys, ale jako seberealizaci a hledání, co a jak dál, vysvětluje Lukáš.

O prodej ve Vnitroblocku měli designéři zájem a v největší špičce měl Signature na ploše na sto osmdesát značek. Komunikace o objednávkách a fakturacích s takovým množstvím lidí byla velmi náročná. Prodeje sice byly na poměry tohoto typu obchodu dobré, ale celkově byl ten koncept v téhle podobě neudržitelný. Bylo jasné, že to v takovém objemu neutáhneme, že to musíme osekat a zefektivnit, říká Lukáš.

Jak vypadá nová podoba Signature a jak funguje propojení s Footshopem? Poslechněte si v záznamu prezentace Lukáše Žďárského, který na konferenci BFF vystoupil společně s Ivou Burkertovou z ODVIVI v bloku Forbes 30 pod 30.

ODIVI: styl ulice žijeme od začátku, teď se potkáváme s trendem

Něco jsme žili, na to konto jsme něco dělali a vše se přirozeně prolnulo i do naší tvorby. Já jsem v podstatě street wear a sportovní módu dělala od začátku. Dnes je to trend, se kterým jsme se po letech, co tímhle způsobem sami od sebe fungujeme, konečně sešli, popisuje Iva Burkertová, která už deset let tvoří módní značku ODIVI. Za loňský rok se jako jediná módní designérka dostala do výběru Forbes 30 pod 30.

Kolaborace s novými lidmi a značkami ze životního stylu jsou pro nás skvělým vybočením ze stereotypu, vždycky se na nich naučíme něco nového a posune nás to dál v byznysu i designu, říká designérka, která si vedle oděvu zkusila navrhování snowboardu nebo kosmetiky a pouští se i do produkce hudebních a společenských eventů. Na jejích přehlídkách a parties duní hudba od Nobodylisten a její modely předvádí mladá generace českých rapperů a influencerů.

K nejnovějším spolupracím ODIVI patří napojení na trend merchandise, společnými modely s českou značkou RAP. Pokračuje také v dlouhodobější linii recyklace. V kolekci a/w 18, představené na jarním MBPFW 2018, se Iva propojila také se sekáčovým konceptem Win Win.

V záznamu prezentace se mimo jiné dozvíte, co obnášelo navrhování speciální kolekce pro Saúdskou Arábii a jak se mladá česká značka vyrovnala s produkcí velké zakázky pro zahraniční obchod.

Obchod jako součást komunity: cesta Footshop k vlastnímu designu a kustomizaci sneakers

S více jak 220 tisíci followers na Instagramu patří Footshop mezi nejsledovanější firmy v České republice i na Slovensku. Na projektu, který vznikl jako část bakalářské práce Petera Hajdučka, se dnes podílí víc než 100 lidí s věkovým průměrem 24 let. K úspěšným obchodům v Praze a Bratislavě plánuje Footshop nově přidat i maďarskou pobočku. Nejde ale jen o vyšší prodeje, cílem je zapojit se do mezinárodní hry s designem globálních značek.

Začali jsme tím, že jsme do Česka přinášeli známé globální labely jako Vans, adidas, Nike. Postupně jsme ale objevovali zajímavosti jako adidas Raf Simons, adidas Consortium a podobně. A zjistili jsme, že pokud je chceme získat, musíme se stát součástí místní komunity, lokálních subkultur, popisuje Peter Hajduček, zakladatel a majitel Footshopu. Nadšení pro limitované kolekce s jedinečným designem postupně vedlo k zájmu o vlastní design.

Na letošním jarním pražském týdnu módy MBPFW na sebe Footshop upozornil povedenou a na české poměry obsáhlou a skvěle zvládnutou oděvní kolekcí ve spolupráci s designéry LAFORMELA. Modely vznikly ve stovkách kusů a hned po přehlídce v Colloredo-Mansfeldském paláci zamířily do přímého prodeje v pražském obchodě Footshop ve Vnitroblocku. O kolekci s názvem NO SEASON se po show psalo mimo jiné i na světové digitální bibli sneakers kultury Hypebeast nebo na Calvert Journal.

Spolupráce s lokálními umělci a designéry značce otevírají cestu k vzácnějším limitovaným kolekcím, ale také k tomu, aby připravila cestu k vlastnímu designu. Přes e-shop prodáváme do celé Evropské unie a můžeme tak českým návrhářům pomoct do zahraničí. A my se od nich při tom můžeme naučit víc o vytváření designu. Cílem pro nás je globální spolupráce, konverzace se světovými značkami, které by vyrobily nějaký speciální produkt pro nás nebo my pro ně, vysvětluje Peter Hajduček.

Jak fungují spolupráce s návrháři jako LAFORMELA nebo Petra Ptáčková? Jaké byznysové a kreativní koncepty Footshop inspirují? Jak pracuje se sociálními médii a eventy? Poslechněte si v záznamu prezentace Petera Hajdučka.

Nejsme jen krám. Koncept Freshlabels je o kurátorování životního stylu

Platforma Freshlabels funguje v duchu curated lifestyle store už od roku 2006. Zakládá si na tom, že nemá všechno od všech, ale vybírá produkty, které jsou výjimečné. Zákazníky Freshlabels nespojuje věk nebo koníček, ale mindset člověka, který chce stále objevovat, je mladý duchem, popisuje spoluzakladatel a CEO Freshlabels – Jakub Veselský. Zatímco u Footshopu jsou hlavní hvězdou tenisky, pro Freshlabels jsou ústředním motivem batohy. Ponořili se do nich natolik, že pro ně otevřeli specializovaný kamenný obchod. Jakub o něm s nadšením mluví jako o svatyni batohů.

Batoh od architekta: z holešovické dílny Braasi míří messenger bagy do celého světa

Z holešovické dílny Braasi míří messenger bagy do celého světa

Staré továrny v pražských Holešovicích se nemění jen na kavárny, byty a obchody. Do jedné z nich se po nedávné rekonstrukci vrací výroba. Svoji novou produkční základnu tu rozjíždí česká značka Braasi. Co mladý pár přitáhlo od architektury k batohům, jak se jim podařilo prosadit v zahraničí a jaký je jejich recept na nadčasový design?

Od ostatních multibrandů se stylovou městskou módou a doplňky známých značek se Freshlabels liší i v řadě dalších věcí. Kromě precizního výběru věcí napříč životním stylem, od čajů a drobností do domácnosti až po módu a doplňky, je to hlavně filozofie a přístup k věci. Snaží se v rámci možností fungovat udržitelně a hledají cesty k ekologickým a etickým zdrojům. Jsou kreativní a tvoří s úspěchem vlastní kampaně a události, které propojují různé společenské bubliny.

Podobně jako Footshop se Freshlabels pouští do spoluprací s lokálními umělci a designéry. Mimo jiné s malířem Janem Vytiskou, designérskou značkou Chatty nebo fotografem Petrem Hrickem. Českým designérům, konkrétně Deform, jsme dali prostor i v navržení interiéru našeho Flagship Storu v Jindřišské. Hrajeme si také s výlohami, pracujeme s nimi jako s galerií, dáváme si na nich velmi záležet a velmi často je měníme, abyste každý týden mohli vidět něco nového, vysvětluje Jakub Veselský.

Jak pro Freshlabels funguje synergie onlinu a retailu? Jak řeší udržitelnost ve všedním provozu obchodu s módou? Poslechněte si víc v prezentaci Jakuba Veselského.

Freshlabels kampaň surreal

Playlist:

Summer Of Haze – Aqua Minerale
Ketauri – Water Tone
Mina – Balafon Bata (ft Sillati)
Myka – Die R.I.P.
Pixelord – Metal Mutant (Summer Of Haze remix)
Lulu Be. – Rude Tings
Felipe Granda – Likembé
Conejx – Glitchinthematrix

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.