Adam Yauch: Rap in peace, MCA

První nahrávku vydali před třiceti lety – osmiskladbové EPčko Polly Wog Stew, které by člověk neznalý kompletní historie Beastie Boys jen stěží zařadil do diskografie jedné z nejslavnějších a nejvlivnějších hiphopových skvader posledních tří dekád, vyšlo v roce 1982.

Ostrý punk s hardcore prvky byl silně ovlivněn „první americkou hardcorovou kapelou“ Black Flag a k hudbě ulice měl skutečně na míle daleko. Jediná podobnost, která mohla být vysledována, spočívala v neurvalém řvaní do mikrofonu, jež se stalo jedním z poznávacích znamení i následné hiphopové kariéry Beastie Boys. Na ostré syrové úderky se stopáží do dvou minut a přebuzelým zvukem nicméně skalní příznivci „Beasties“ nedají dopustit dodnes a někteří předhiphopovou éru newyorské trojice dokonce považují za tu nejlepší. Faktem nicméně už zůstane, že pro naprostou většinu fanoušků tria Adam Yauch (MCA), Michael Diamond (Mike D) a Adam Horovitz (King Ad-Rock) budou Beastie Boys především hiphopovými legendami, i když už žádné další album nejspíš nikdy nenatočí.

A pokud přeci jen, jeden ze zakladatelů „Beings Entering Anarchistic States Towards Internal Excellence“ u toho bohužel bude chybět. Už navždy 47letý Adam Yauch po tříletém boji s rakovinou slinných žláz zemřel náhle ráno v pátek 4. května v rodném New Yorku, téměř na den přesně rok od vydání posledního řadového alba – Hot Sauce Committee Pt. 2. Byl to právě on, kdo na konci sedmdesátých let (v sedmnácti letech) dostal nápad založit kapelu – tenkrát ještě hrající hardcore punk, pro kterou vymyslel název Beastie Boys tehdejší kytarista John Berry (v roce 1983 nahrazený třetím stálým členem Beasties – Adamem Horovitzem). Přerod v hiphopové pionýry nicméně netrval ani rok a první oficiální dlouhohrající debut Licensed To Ill, který vyšel v roce 1986, se rovnou zapsal i do hiphopové historie, a to hned několikrát: mimo jiné jako první hiphopová deska, která ovládla americký albový žebříček Billboard, a také coby nejlépe prodávané rapové album 80. let. Následnou téměř tři dekády trvající kariéru Beastie Boys orámovalo sedm dalších studiových desek, z valné většiny nadšeně přijatých jak kritikou, tak fanoušky, aby v dubnu letošního roku skupina potvrdila svou nesmazatelnou úlohu na hudební scéně uvedením do Rock'n'rollové síně slávy.

02230812.jpeg


Adam Yauch ale zdaleka nebyl pouze hudebníkem a rapperem – pod pseudonymem Nathanial Hörnblowér také sám zrežíroval několik videoklipů Beastie Boys (Whatcha Want, Intergalactic, Body Movin, Ch-Check It Out); jím založená společnost Oscilloscope Laboratories se soustředila na nezávislou filmovou tvorbu (distribuovala mimo jiné Banksyho snímek Exit Through The Gift Shop); a byl aktivní i v oblasti lidských práv – založil a vedl neziskovou organizaci Milarepa Fund, která se soustředila především (ale nejen) na boj za svobodu Čínou okupovaného Tibetu, když v roce 1996 prvním koncertem „za svobodný Tibet“ v San Francisku (zúčastnilo se ho na 100 000 lidí) odstartovala následnou pokračující koncertní sérii v dalších letech a městech po celém světě, od Amsterdamu, přes Tokyo až po Sydney.



Adam Yauch po sobě zanechal ženu s dcerou; přežijí ho i oba jeho rodiče, kterým byl jediným synem. Především jim, zbylým dvěma členům Beastie Boys i všem, kdo kdy měli tu možnost s ním spolupracovat, ale také obrovské spoustě dalších lidí, kteří si kdy koupili byť jen jednu z více jak 40 milionů prodaných kopií nahrávek Beastie Boys, anebo prostě jen otočili volume doprava, když z rádia začala hrát Fight For Your Right, Sabotage, Sure Shot, Intergalactic, Ch-Check It Out nebo Make Some Noise, bude strašně chybět… Rap in peace, MCA.