Aronofského Wrestler bolest nepředstírá

16. červenec 2009

Cenami ověnčený film Darrona Aronofského Wrestler se konečně dostal i do českých kin. Netradiční příběh bojovníka, který úspěšně zápolí v ringu, ale v životě dostává jedno KO za druhým, zaujme jak syrovou režií, tak výkonem Mickey Rourka.

NECHCETE ČÍST? POSLECHNĚTE SI CELOU RECENZI!

Nový snímek Darrena Aronofského vyprovází pověst výjimečného filmu, který částečně vybočuje z režisérovy dosavadní filmografie. Zatímco o výjimečnosti nemůže být sporu, ono vybočení je přeci jen diskutabilnější. Nekonvenční filmař Aronofsky se vrací k myšlenkovému konceptu svého Rekviem za sen a znovu sestupuje do hlubin americké společnosti, pod nánosy mýtů a příběhových schémat. Wrestler pracuje s ustáleným příběhovým typem o bojovníkovi, který byl sražen na kolena a znovu povstal. Namísto heroického patosu však nenabízí nic než rez a špínu bídné lidské tragedie, palčivý pohled za masky žánrových klišé.

V osudu bývalé wrestlerské legendy Randyho "Rama" Robinsona se odrážejí typická tvůrčí témata Darrena Aronofského - nezdravá posedlost, mrzačení vlastního těla, trpěné ponížení i bizarní podhoubí konzumní americké společnosti. Stárnoucí bojovník Randy se v prostoru mimo zápasnický ring jen zoufale potácí, není schopen nalézt místo ve společnosti, ani vytvořit trvalá citová pouta. Je otrokem pohaslé slávy, poddaným svého zápasnického alter ega. Absolutní pozornost věnuje povrchu těla, jehož umělá pěstěnost je v příkrém rozporu s chátrajícím nitrem. Sám sebou dokáže být výhradně v podivném divadle zvaném wrestling, v němž se nacvičené chvaty střídají s nepředstíranou bolestí v těžko definovatelném propletenci přetvářky a reality.

Špinavý a krvavý cirkus zápasnického ringu, v němž Randy dožívá, se střídá s ještě neradostnějšími momenty všední existence - ponižující prácí v obchodním domě, marnými pokusy obnovit pouto s vlastní dcerou, navázat milostný vztah se striptérkou Pam. Hlavní hrdina Aronofského filmu dokáže obstát tváří v tvář bouřícímu publiku, tváří v tvář životu potupně podléhá. Posedlost, bezmoc a emocionální prázdnota ho ženou do náruče naprostého sebezničení. Provokativní gesto, kterým Aronofsky vyprazdňuje heroický příběh bojovníka a nahrazuje ho sžíravou psychologickou studií úpadku, představuje nejsilnější stránku jeho Wrestlera. Samotný wrestling netvoří atraktivní kulisu příběhu, nýbrž jeho nedílnou součást, metaforu lidské existence a nitra hlavního hrdiny.

00960114.png

Wrestler ještě zesiluje Aronofského posedlost syrovostí a autenticitou, citelně v něm chybí vizuální estétství Rekviem za sen či Fontány. Naopak tu dominuje živelný střih a dlouhé záběry ruční kamery. Obrovský prostor se otevírá především pro Mickeyho Rourka, který jakoby v postavě ztýraného wrestlerského fenoménu hrál i svůj vlastní příběh. Příběh závislosti a velkého pádu. Jeho herectví doslova válcuje přirozeností, se kterou nechává svou postavu žít, nenutí se k patosu, trpělivě čeká až na rozuzlení.

00960117.png

V něm Wrestler odmítá laciné pozlátko mravoučné podívané o zmrtvýchvstání podceňovaného bojovníka a s drtivou silou dopadá na diváka. Dojetí nad Randyho osudem není diktováno okázalým heroismem, nýbrž fatálností jeho životního selhání, nevyhnutelnou nutností hrát falešnou a nebezpečnou tragikomedii až do hořkého konce.
Wrestler nemá trpký přídech nucenosti - namísto předstíraných chvatů řeže až do krve.

Hodnocení: 90%

autor: Vít Schmarc
Spustit audio