Berlínské zatrubnění 1: Vykolejený půlnoční speciál

03568575.jpeg
03568575.jpeg
Cesty Čelistí na velké filmové festivaly přitahují katastrofy všeho druhu. Před výsadkem do Cannes spadlo nad Alpami letadlo nejmenované letecké společnosti, s níž jsme měli za několik týdnů letět, berlínskou misi předznamenalo neštěstí na obvykle dokonale organizované německé dráze. Příště se tedy budeme raději plavit po Labi. Půlnočním speciálem.

Berlín nás včera uvítal tak, jak se dalo čekat. Větrem, Georgem Clooneym na červeném koberci a precizně organizovanými frontami. Po dvojici cvičných (a rozpačitých) projekcí jsme se dnes naplno vrhli do vln hlavní soutěže. O příjemném šoku z tuniského slunce poreferuje Aleš zítra, na mě zbývá hořkosladké sousto v podobě největšího režijního jména, které se do klání o Zlatého medvěda zapojilo.

Američan Jeff Nichols je výraznou personou, která se pohybuje na pomezí indie kinematografie a mainstreamu. Jeho lyrické a velmi senzitivní snímky jsou působivými metaforami nejistotou zmítané americké společnosti a obsahují náznak zvláštní metafyzické tenze, která obyčejné lidské příběhy mění v bezmála mytická vyprávění, vždy ale nasnímaná střídmě, citlivě a promyšleně. Tedy – platí to o většině stopáže, ale nutně ne o pointách, v nichž Nichols rád prolamuje indie hranice a pošilhává po doslovnosti a epičnosti hlavního proudu.

To se částečně týkalo působivé mordýřské balady Bahno z Mississippi i jeho jinak skvělé „rodinné apokalypsy“ Take Shelter, která sledovala mentální rozklad otce rodiny, pronásledovaného přízraky konce světa. Midnight Special má především v první hodině k Take Shelter blízko – nejen proto, že si tu hlavní roli zopakoval ostře řezaný démon Michael Shannon, ale i proto, že Nichols znovu mistrovsky pracuje s napětím mezi civilností a abnormalitou. Film vrhá diváka přímo doprostřed dramatického děje. Dvojice mužů je na útěku s chlapcem, kterého podle tvrzení úřadů unesla. Cestuje jen v noci, protože přes den jim hrozí zprvu neznámé nebezpečí. Prvních pět minut, které díky lakonickým dialogům a chirurgickému střihu budí naprostou euforii, jasně naznačí, že verze o únosu není pravdivá. Že se hraje o mnohem víc.

Film chytře dávkuje informace mezi scénami, v nichž se podivná trojice snaží vyhnout dopadení a paranormálním jevům, které chlapce obklopují. Midnight Special je tím typem snímku, jehož chemie funguje o to lépe, oč méně o ní víte. Protože čím víc vám o sobě film prozradí, tím méně dává smysl. Nichols zprvu investuje veškerou energii do toho, co umí nejlépe – vytváření zvláštních intimních vazeb mezi postavami a budování napjaté atmosféry. Práce s metafyzickou hádankou na periferii vyprávění připomene Michaela N. Shyamalana v době před tím, než jeho soudnost odcestovala parníkem do Bombaje.

Obrovská škoda, že druhá polovina filmu si koupí lístek a další lodí cestuje za ním. Pokud nejlepší momenty filmu obstarává Nicholsův cit pro všední realismus, v němž se dějí nevšední věci, závěr se nese v duchu velmi řídké logiky, stále křečovitějšího herectví a digitálních efektů, které působí v lepších chvílích podezřele, v horších komicky. Doslovná pointa, v níž se podíváme do paralelního světa a zakusíme sílu nyvých pohledů Michaela Shannona, je přihláškou do kategorie béčkové sci-fi, kam velká část filmu rozhodně nepatří.

Nichols je nepochybně prvořadý režijní talent, jehož osobité schopnosti se v kontextu současného Hollywoodu dají měřit tak s Nicolasem Windingem Refnem (Drive) či Denisem Villeneuvem (Zmizení, Sicario), ale jako scenárista bohužel zůstává ve vleku velkých ambic, které ho táhnou k povrchnímu efektu. Midnight Special je zčásti prvotřídní laskomina pro ctitele mysteriózní sci-fi, zčásti newageové leporelo pro milovníky světelných bytostí, sektářských časopisů a kaskádové architektury.

Berlínská soutěž tak ukazuje, že se nebojí rozkročit mezi politicky relevantními artovými filmy a přístupnější zábavou, ale na straně Jeffa Nicholse ji v tomto případě trochu klouže podlaha. Nám to samozřejmě nevadí, máme zimní boty a jako realisté víme, že bude mnohem hůř. Ale zklamání potlačit nedokážeme. No nic.

Trubky hore a bis bald!

03566563.jpeg