BoJack Horseman: Nejsmutnější veselohra seriálové tvorby pokračuje třetí sérií

26. červenec 2016

Před několika dny vypustil Netflix třetí řadu jednoho z nejpozoruhodnějších současných seriálů – o stárnoucím herci, antropomorfním koni – BoJack Horseman. Nejrůznější recenzenti dílo popisují od „subtilního melodramatu“ po „černou komedii“. Faktem zůstává, že seriál obhájil svoji pozici a posunul se z kategorie pro fajnšmekry do kategorie, která aspiruje na status „kultovní“. Právem, BoJack Horseman je totiž naprosto ojedinělým počinem.

Antihrdina, herec a depresivní alkoholik, kterého v 90. letech proslavil laskavý rodinný sitcom, to je BoJack Horseman. Od doby svých patnácti minut slávy se snaží popasovat s její ztrátou, životní prázdnotou i morálními lapsy. Co by se mohlo zdát jako klišé, se díky jedinečnému, popkulturními referencemi a ostrým sarkasmem nabitému humoru, stylu narace a hlavně díky animované formě seriálu stává jedinečným formátem. Reálný svět hollywoodského pozlátka se mísí se světem obývaným antropomorfními zvířaty, jejichž charakterové vlastnosti se kloubí s těmi lidskými.


„Bydlel jsem v Hollywood Hills, kam jsem se přestěhoval z New Yorku, nikoho jsem moc neznal, ale bratr kamarádova kamaráda měl velký dům, ve kterém jsem mohl bydlet, měl jsem maličký pokoj v obrovském domě s výhledem na celý Hollywood. Pamatuju si, jak jsem koukal na ta hollywoodská světla a všechno bylo takové magické, to pozlátko. Byl jsem doslova na vrcholu světa, ale tak sám a izolovaný. Pamatuju si, že takhle se ve mně zrodila postava BoJacka,“ vzpomíná v rozhovoru tvůrce seriálu, hlavní scenárista Raphael Bob-Waksberg na období svého losangeleského couch-surfingu. Propojení animace, zvířat a lidí – jako těžiště úspěchu seriálu – pak komentuje následovně: „Jedna z věcí, kterou na tomhle seriálu sami jako tvůrci milujeme, je to, že cokoli můžeme shodit jednoduše větou ‚je to prostě bláznivej animák‘. A on taky je! Je to vážná tragédie založená na mezilidských vztazích, ale zároveň praštěnej animák.“

03674521.png

Scenáristé třetí série BoJacka Horsemana se navíc museli poprat s novým formátem sledování, tzv. „binge-watchingem“, kdy stanice vypustí novou řadu najednou. Jednotlivé díly spojuje v každé řadě nejen jedna dlouhodobá dějová linka, ale dobrou zprávou je, že epizody obstojí i samy o sobě a rádi se k nim vracíte.

Po vydání svého životopisu a nekončícím hledání štěstí – což jsou nejvýraznější rámcová témata prvních dvou řad – se antihrdina BoJack v aktuální sérii vydává na cestu k oscarovému klání. Opět se vrací témata podstaty života, opakování modelů chování, egoismus… Co vlastně znamená Oscar v životě stárnoucího depresivního herce? Může se stát smyslem života, tím, kvůli čemu si nás lidé budou pamatovat? Podobně jako hlavní protagonista tápou i další postavy, např. ambiciózní kočičí agentka Princess Carolyn. BoJackovo sobectví jí evidentně dělá nemalý problém i proto, že je podpořeno mateřsky milostným vztahem obou hrdinů. Z Carolyn se stává workoholička, která pracuje, aby nemusela plně padnout kočičím čumákem do reality čtyřicítky bez rodiny, dětí a partnerského vztahu.

03674524.png

Apoteózou této řady je pak rozhodně čtvrtý díl, ve kterém hlavní postava jede prezentovat svůj nový film na filmový festival. Díl, který se odehraje v podstatě celý beze slov, v reminiscenci na film Ztraceno v překladu. Je zvukové pestrý, vizuálně až psychedelický, plný referencí a humoru, příběhově nadupaný až do pointy, která vykouzlí slzu i tomu nejzarytějšímu cynikovi. Postavy třetí série fungují jako funkční organismus, který se skvěle doplňuje, dochází k náhodám, dezinterpretacím a životním situacím, které jsou nám tolik povědomé a o to více frustrující, když je vidíme na obrazovce. Ale jak říká Bob-Waksberg: „Divák nesmí zapomínat, že je to taky bláznivý animák.“

Právě v kombinaci a kontrastu tkví jedinečnost BoJacka Horsemana, hledání lidského štěstí a smyslu života divákovi vypráví postavy kreslené, které mixem vlastností zvířecích a lidských vystihují naše chování s větší intenzitou než kdejaká hraná postava. Divák se může nechat unášet jak absurdními gagy, kdy servírka-kráva během vypjatého dialogu postav nadojí jedné z nich mléko do kávy přímo z vemena, tak ezopovskou náturou charakterů. BoJack Horseman je výjimečný seriál, který se nebojí jít na dřeň jak humorem (zde se nedá opomenout díl, který ostře a velice na hraně tematizuje potratovou politiku USA), tak existenciálním patosem.

autor: Jana Patočková
Spustit audio