Čelisti: Křížové tažení za atomovými blondýnami

7. srpen 2017
Z filmu Atomic Blonde

Z důvodu celkového úbytku Čelistí na českých vodních tocích si Vít Schmarc pozval do studia hned dvojici posil. S Tomášem Stejskalem a Antonínem Tesařem se směle pustili do rozboru trojice novinek: neodolal jim arogantní Vážený občan, chladná Atomic Blonde ani milovník pomalé koňské turistiky Křižáček.

Zatímco Dan Řehák polehával na antických ruinách Kréty a Aleš Stuchlý se vařil jako fondue v téměř kotli švýcarského Locarna, vypukla v Čelistech činorodá aktivita. První téma: Může nadřazený intelektuál v tvrdé tvůrčí krizi přežít křest rodným argentinským zapadákovem? Ve filmu Vážený občan (skoro) ano. Pochvaly se dočkal především výtečný herecký výkon Oscara Martinéze a břitké dialogy jinak trochu televizně vypadajícího snímku.

Že je přežívání tvrdý oříšek, ví i Charlize Theron, která si v Atomic Blonde střihla ledovou krásku s prstem na spoušti. Náležitě podchlazený je celý tenhle „Cold War thriller“, který si nezřízeně ujíždí na neonovém EBM fetišismu. Bohužel za cenu toho, že při všem kochání se industriálními a třpytivými kulisami mu totálně emigrovala vypravěčská soudržnost. Na jednu stranu film s přemírou stylu, na druhou stranu film bez stylu. Atomové rozpaky s akční scénou roku.

Zatímco milovníci kontaktních choreografií budou o řízné blondýně snít ještě po pádu druhé berlínské zdi, v případě českého Křižáčka upadnou do katatonických stavů. Překvapivý vítěz Karlových Varů totiž přináší vitální domácí odpověď na směr slow cinema. Váhu klade na pozvolné plynutí obrazů a významů, které volně prosvítají houštinou tajnosnubných výjevů ze snového středověku. Pochyby vyvolané velikostí filmových vzorů cválají Karlu Rodenovi v patách, ale přinejmenším sympatie ke svéhlavému, přitom pokornému autorskému projektu Václava Kadrnky zůstávají.

I nás teď čekají bezcílné toulky krajinou mysli, takže na slyšenou ve druhé polovině srpna!

Antický sošný Řehák

Další články autora