„Člověk hravý“ 2562

8. duben 2011

Klubový fenomén dubstep nabral v posledním roce obrovskou popularitu. Někteří producenti se přizpůsobili a začali točit předvídatelné tracky, jiní naopak odstartovali nový proces mutace, který posunul žánr do zcela nových teritorií. Pro čerstvou odnož se vžil maličko absurdní termín post dubstep, a chcete-li jeho exemplární příklad, pak doporučuji nové album holandského producenta Davea Huismanse alias 2562.

Deska se jmenuje Fever a potvrzuje jeho postavení sympatického samotáře, který se nikdy nenechal strhávat trendy a dělal si věci po svém.

2562 už má za sebou dvě dlouhohrající desky. Aerial z roku 2008 i o rok mladší Unbalance prozkoumávaly vztah dubstepu a techna, které ostatně Huismans dělá pod jménem A Made Up Sound. Pro třetí studiové album na sebe ale upletl pěkný bič. Znuděn stále stejnými postupy, rozhodl se 2562 pojmout natáčení novinky velmi netradičně: Fever je album sestavené výhradně ze samplů, a to navíc ne tak ledasjakých. Každý zvuk na desce pochází z disko hitů natočených v roce 1979, tedy v roce, v němž se holandský producent narodil.

Výsledek má s diskem společného jen velmi málo, 2562 samply Donny Summer nebo Sylvestra zneužil k vlastním hrátkám na poli defektního hip hopu a ujetých wonky beatů. Třeba úvodní Winamp Melodrama připomíná desku přehrávanou na rozbitém gramofonu, Juxtapose je postavená na dubstepovém beatu po redukční dietě a v This Is Hardcore nechá do splašených funkových synkopací tančit zombie valčík Michaela Jacksona a Jamese Browna. Ostatně britský časopis Fact popsal desku trefným přirovnáním „Disko natočené Salvadorem Dalím“.

02304567.jpeg

Pokud se ale do vrstevnatých struktur skladeb zaposloucháte pozorněji, zaslechnete v nich také euforické bongo bubínky (Cheater) nebo rozverné tamburíny (Fever), které prozrazují stopu svého původu. Je to trochu paranoidní odkaz na poslední radostný rok disko horečky, kterou v roce 1979 čekalo hromadné pálení desek v rámci kampaně Disco sucks a následně rychlý konec kdysi tak módního zvuku. Tento temný podtón „tance na hrobech“ dohrává konceptuální hrátky Fever až do samotného konce.

I s disko samply je rukopis 2562 poznat. I když z nich v Brasil Deadwalker dělá poctu detroitskému technu anebo o chvíli později ve Final Frenzy napodobuje atmosféru berlínského minimalu, pořád je jako ten malý kluk, který na obalu Fever vyndává vinyly z poličky v obýváku a hraje si s nimi. 2562 je prostě takový „homo ludens“ (člověk hravý) současné dubstepové scény a na novince to do puntíku potvrzuje.

2562 – Fever (When In Doubt, 2011)

autor: Karel Veselý
Spustit audio